NIVOZ Jaarverslag 2021

56 en scholen op het ontwikkelen van een onderwijsomgeving die breedvormend onderwijs biedt voor alle kinderen. Aziza Mayo is onderzoeksleider van het WCD-programma. Leone de Voogd, Eveline Oostdijk en Fabian Vlastuin (stagiair) hadden een rol als programma-onderzoeker. Door onderzoeksmatig te werken rond vraagstukken die zich in de praktijken van opleidingen en scholen voordoen, ontwikkelen, verrijken en verdiepen we praktijk en theorie. Dat gebeurt in dialoog, in de bijeenkomsten van de verschillende leergemeenschappen, met lerarenopleiders, schoolleiders, leraren en praktijkonderzoekers en programmaonderzoekers. Onderzoeksmatig werken helpt ons om dat wat we doen, hoe we handelen, kritisch en constructief te bevragen: → EMPO en programma Grootstedelijke Pedagogiek Bij de ontwikkeling van de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft NIVOZ vanuit de denktank het onderzoeksmatig perspectief ingebracht in de ontwikkeling van onder meer de onderzoekslijn. Komend jaar, met onze verhuizing naar Rotterdam, bouwen we hieraan verder door de ontwikkeling van een programma Grootstedelijke Pedagogiek. In partnerschap met opleiders en onderzoekers in Rotterdam onderzoeken we pedagogische vraagstukken uit de opleidings- en onderwijspraktijken. Inzichten dragen bij aan de ontwikkeling van het pedagogisch-didactisch handelen en denken in deze praktijken. → Boekpublicaties Het verbinden van theorie en praktijk zien we ook terug in de boekpublicaties die in 2021 voortkwamen uit onze samenwerking met hoogleraar Gert Biesta. Het boek Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap ontstond uit de bijeenkomsten van de NIVOZ-lectorenkring. Het biedt – onder redactie van Gert Biesta en Maartje Janssens – voorbeelden van vruchtbare manieren om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden. In juli 2021 kwam het boek Wereldgericht onderwijzen, Biesta in de praktijk uit, geschreven door Bram Eidhof, Maartje Janssens en Jelle Ris. De auteurs leggen daarin niet alleen de theoretische

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=