NIVOZ Jaarverslag 2021

55 sering van het onderwijs. De denktank is tot dit thema gekomen en schreef ook de inleidende woorden. We hebben de deelnemers aan Onderwijsavonden gevraagd om reacties. Op de vraag ‘Wat brengen deze avonden jou?’ kregen we antwoorden als: ‘even los kunnen komen uit de dagelijkse hectiek’, ‘inspiratie’, ‘verdieping’, ‘een ander perspectief’, ‘je verbonden weten met een grotere groep mensen’, maar ook ‘wel erg abstract’, ‘zware kost’ of ‘wat is de relevantie voor het handelen in de klas?’. Terugkoppelingen maken duidelijk dat de verbinding tussen het denken over onderwijs vanuit theoretisch en onderzoeksmatig perspectief en het handelingsperspectief in de praktijk van het onderwijs weliswaar nodig en waardevol wordt gevonden, maar niet zonder meer tot stand komt. Juist in dit spanningsveld zien we dat de denktank een belangrijke rol kan spelen. Afgelopen jaar hebben we op verschillende manieren verder gewerkt aan processen en producten die deze waardevolle verbinding mogelijk maken en kunnen versterken. → Symposium In september organiseerde NIVOZ een symposium-middag rond het boek Biesta in de praktijk. Leone de Voogd en Eveline Oostdijk hadden een inhoudelijke, coördinerende en regisserende rol. Stagiair Jelle Ris – die op projectbasis aan de denktank verbonden is gebleven – is naar aanleiding van het boek verder op onderzoek gegaan. Hij voert daartoe o.a. gesprekken met onderzoekers en met onderwijsprofessionals over hoe zij vormgeven aan wereldgericht onderwijs in de dagelijkse praktijk. Zijn bevindingen vinden hun weg naar het werkveld in de vorm van verhalen, ervaringen en podcasts die op het NIVOZ-platform worden gepubliceerd. → Drieluik In het voorjaar van 2021 was Eveline Oostdijk namens de denktank mede ontwerper van het online drieluik: De kunst van het vragen stellen. Collega Anniek Verhagen modereerde deze avonden, ondersteund door Rob van der Poel. → WCD-programma In het WCD-programma richten we ons met lerarenopleidingen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=