NIVOZ Jaarverslag 2021

58 inzichten die we daar vinden zich verhouden tot het denken en handelen als NIVOZ. Door zo met elkaar op te trekken, versterken en verdiepen we onze gedeelde visie op de pedagogische dimensie van het onderwijs. De inzichten brengen we samen in een boek dat het pedagogisch handelen en denken van onderwijsprofessionals kan sterken. → Werkplaats Kunst en Spel Sinds de publicatie van het boek We moeten spelen van Rob Martens is het thema ‘Kunst en spel’ verder verkend binnen NIVOZ. Zo is een aantal collega’s gestart met een ‘Muzische werkplaats’ onder begeleiding van Bart van Rosmalen, lector Kunst en professionalisering op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). In de bijeenkomsten zelf maakten we gebruik van ‘muzische werkvormen’. Daarin zijn spel, kunstzinnig werken en creatieve maakprocessen geïntegreerd. In deze werkplaats hebben we ons gebogen over de vraag hoe kunst en spel – of beter een andere manier van werken – kan bijdragen aan de (brede) ontwikkeling van kinderen en leerkrachten en het vormgeven aan de pedagogische opdracht. Daarnaast onderzochten we de plek van kunst en spel in ons eigen werk. Hoe dragen deze muzische vormen en manier van werken bij aan samenwerking, je eigen plek innemen en het ontsluiten van nieuwe kennis en inzichten? We ervaren dat het muzisch werken nieuwe inzichten biedt. Door op verschillende lagen de dialoog aan te gaan, krijg je zicht op wat je (zelf en met elkaar) belangrijk vindt en wat je dan te doen hebt. Deze ervaringen hebben ons eigen werk verrijkt en proberen we door te geven aan collega’s en externen in andere bijeenkomsten en trajecten. Zo is in het najaar van 2021 een Werkplaats Pedagogische Opgave gestart, een online traject Pedagogische Tact waarbij mede aan de hand van muzische werkvormen is gewerkt aan eigen pedagogische vraagstukken. Ook binnen het Whole Child Development-programma zoeken we soms de plek van kunst en spel op. Kunst en spel kunnen helpen ruimte te scheppen voor ‘de hele mens’ om ook op een andere laag een verbinding aan te gaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=