NIVOZ Jaarverslag 2021

53 Een opvallende ‘nieuwkomer’ in onze lijst met best gelezen artikelen is de bijdrage van leerkracht Elly de Jong ‘Hoe Elly een lastige klas tot bedaren bracht: verslag van een uitdagend schooljaar’. Geen losstaande gebeurtenis in een klas, maar een beschrijving van een proces van maanden, met ups en downs. Elly beschrijft vele kwetsbare en indrukwekkende voorvallen over kinderen die niet meer opletten of hun eigen gang gaan, over machtsspelletjes die gespeeld worden en wat ze samen hebben gedaan om tot een beter leerklimaat te komen. Podcasts In 2021 hebben we onze lijst met NIVOZ-podcasts – begin 2020 gestart – tot vijftig aangevuld. Elke maand kwamen er een of twee afleveringen bij. De thema’s raken natuurlijk de pedagogische opdracht en het pedagogisch handelen in de praktijk. We voeren schoolleiders en scholen op, maar doen ook verkenningen en onderzoek rondom het onderwijs in relatie tot spelen, kunst en pedagogiek. Een podcastaflevering trekt ongeveer 300 tot 700 luisteraars. Omdat mensen zich op het NIVOZ-kanaal via Spotify en Apple kunnen abonneren, wordt er ook met terugwerkende kracht naar afleveringen geluisterd. Bemensing De redactie van het NIVOZ-platform bestond in 2021 uit Annonay Andersson (hoofdredacteur), Joyce van den Bogaard (eindredacteur), Rikie van Blijswijk en Rob van der Poel. Van april tot september was Annonay met zwangerschapsverlof en nam Beatrice Keunen – oud-collega en tevens hoofdredacteur van Balans Magazine – haar taken tijdelijk over. Met 10 tot 15 nieuwe artikelen per maand is het NIVOZ-platform ook in het kalenderjaar 2021 weer voor veel onderwijsmensen een plek van inspiratie, legitimatie en verbinding geweest. We danken niet alleen de lezers en volgers (ook via sociale media), maar ook de schrijvers uit het onderwijsveld zelf. Ongeveer 80 procent van alle artikelen (ongeveer 5000 in totaal) is afkomstig van leraren, schoolleiders en/of onderzoekers, van mensen in of rondom het onderwijs die de spotlight zetten op de pedagogische praktijk.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=