NIVOZ Jaarverslag 2021

51 nachten en of ze zich wel eens verdiepen in en praten over opvoeding. Ouders, school en zorg zouden beter op elkaar moeten aansluiten. En in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) zou niet zoveel gediagnosticeerd moeten worden, waardoor kinderen die tijdelijk ontregeld zijn in feite buitengesloten worden.’ Scheepers was begin 2022 uiteindelijk ook een spreker in onze reeks NIVOZ-onderwijsavonden (schooljaar 2021/2022). Het thema ‘I am not a robot’ – naar humanisering van het onderwijs’ werd ook in onze publicaties veelvuldig aangeraakt. Van de lezingen van Aziza Mayo/Luc Stevens en de Onderwijsavond met de schoolleiders Joke Broekema en Jan Fasen was eerder uitvoerig verslag gedaan. Brede blik op onderwijs In het begin van het kalenderjaar ging het gesprek op het platform over ‘achterstanden’ die al dan niet ingehaald moesten worden. Het was belangrijk om in deze vernauwde discussie ruimte te maken voor een bredere blik op het welzijn van kinderen. Karin Donkers ageerde tegen de heersende opvattingen in haar artikel: Achterstand, verloren jaar of..?: ‘Ik zou gaan voor welbevinden en minder haast en druk. Voor niet praten over een verloren jaar of achterstand, maar over vertraging, omdat het blijkbaar een ander jaar is dan andere jaren.’ En leerkracht Matthieu Spekkers schreef in ‘Een beetje meer Rousseau in deze crisistijd alsjeblieft!’ – ‘Rousseau zou boos worden als hij te horen kreeg hoe wij ons blindstaren op cito-resultaten. Voor hemwas het veel belangrijker dat het kind wist hoe het zichzelf kon redden als het zou verdwalen in het bos, hoe het zichzelf een onderzoekende houding zou aanleren waarmee hij allerlei problemen zelf zou kunnen oplossen.’

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=