NIVOZ Jaarverslag 2021

50 ‘We zijn verleerd als mens te handelen’, zo begint de tekstbijdrage van Paul Op Heij – vo-leraar in Zutphen – aan het NIVOZ-platform hetkind. Het artikel uit november – opgehangen aan een interview met jeugdpsychiater Floortje Scheepers – is met 20.000 views het best gelezen in het voorbije kalenderjaar. En het zegt iets over de focus in de onderwijspraktijk van het voorbije pandemiejaar. Paul op Heij leidde de lezers naar een brede pedagogische en maatschappelijke urgentie, zoals we kunnen lezen: ‘In het onderwijs zou een belangrijkere rol aan de pedagogiek moeten worden toegekend. Het onderwijs kan het echter niet alleen af, meent hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Floortje Scheepers […]. Zij meent dat we al veel eerder moeten beginnen met pedagogiek dan pas op school. Op het consultatiebureau zouden niet alleen vragen gesteld moeten worden als ‘Groeit het kind voldoende?’ en ‘Kan het al op de andere zij rollen?’, maar ook over hoe ouders omgaan met gebroken nivoz

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=