NIVOZ Jaarverslag 2021

49 We hadden 60 inschrijvers voor het drieluik. Elke dinsdag zaten we met ongeveer 45-50 deelnemers in een Zoom-bijeenkomst. We bouwden deels voort op het succesvolle spelvierluik van het najaar 2020, met breakout-rooms en korte ontmoetingen. Deze keer deden ook de twee gasten zelf een uitnodiging voor een werkvorm, waarmee ze de mensen aan hun werk lieten proeven. Hester IJsseling – lector Professionalisering met hart en ziel – schreef een beschouwing op het NIVOZ-drieluik: De vormende en bevrijdende kracht van het vragen stellen, in de klas en in je team Tijdens de eerste avond (met onderzoeker Dick van der Wateren en docent Sam de Vlieger als gasten) stond de vraag centraal hoe een pedagogiek van vragen stellen eruit kan zien. De week erna verkenden we met de twee filosofen Rudolf Kampers en Kristof van Rossem de mogelijkheden voor socratisch onderzoek. Met Alexandra Bronsveld en Naomi Mertens – twee onderwijsbegeleiders – werd het drieluik afgesloten. Zij lieten de deelnemers kennismaken met ‘essential questions’ waarmee de verwonderruimte in het onderwijs kan worden vergroot. Naomi vestigde de aandacht op vragen stellen en feedback geven binnen onderwijsteams. Online middag in het teken van Pedagogische Tact Op 31 maart schreven maar liefst 150 mensen zich in voor een Pedagogische tact-kennismaking, een speciale, online ‘PT-middag’. Voor verdieping, voor inspiratie, voor verbreding van de pedagogische kennis en het (be)oefenen van de pedagogische reflectie. Het was een middag voor onderwijsmensen, uit elke vorm van onderwijs, die vertrouwd waren met ons werk, maar vooral ook voor hen die eens van PT wilden proeven. Elk van onze docenten gaf een workshop. De interesse was groot. Op 21 april kon iedereen nog eens meedoen, om een tweede workshop te kunnen volgen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=