NIVOZ Jaarverslag 2021

48 Op deze symposiummiddag werd het gelijknamige boek gepresenteerd, geschreven door Bram Eidhof, Maartje Janssens en Jelle Ris. Je vindt hierin treffende voorbeelden van wereldgericht onderwijs uit verschillende praktijken: primair onderwijs, voortgezet onderwijs en lerarenopleidingen. Wereldgericht onderwijs krijgt vorm vanuit wat Biesta de subjectificatiefunctie van onderwijs noemt. Het komt in het boek tot leven aan de hand van de begrippen onderbreken, vertragen en ondersteunen, in de relatie tussen pedagogiek en didactiek en via het thema praktische wijsheid. Op het symposium gaven we gevolg aan deze concepten van Biesta. Er kwamen leraren aan het woord, de drie auteurs blikten terug op hun werkproces en Gert Biesta verzorgde – via een online verbinding – een lezing. Tussendoor was er een optreden van Bart van Rosmalen en Anouk Saleming, die het thema via spoken word, muziek en beelden wisten op te tillen. Van een van hun bijdragen, met de titel ‘Er zijn kinderen’, is een speciale clip gemaakt aan het einde van het kalenderjaar. De tekst vind je op de eerste pagina’s van dit jaarverslag terug. De clip is uiteindelijk meer dan 50.000 keer bekeken, waarvan de helft alleen al via het NIVOZ-Vimeo-kanaal. Online drieluik In een online drieluik hebben we in het voorjaar op drie dinsdagavonden (25 mei, 1 juni en 8 juni) online bijeenkomsten georganiseerd met de titel: De kunst van het vragen stellen’. Docent Anniek Verhagen was de gastvrouw en moderator op de avonden, Rob van der Poel ondersteunde organisatorisch, technisch en inhoudelijk, Eveline Oostdijk was in de voorbereiding vanuit de NIVOZ-denktank betrokken. Dat vragen stellen een belangrijke rol speelt bij vorming, ontwikkeling en leren – zowel bij docent als leerling – is geen vraag meer. Maar hoe doe je dat nog bewuster? Wanneer en hoe kun je met een vraag het leerproces aanzetten, verdiepen of juist verbreden? Hoe leren kinderen en jongeren zichzelf eigenlijk de goede vragen stellen? En op welke manier maak je hier als team gebruik van in je eigen ontwikkeling? In dit online drieluik gingen we op verkenning. We betrokken zes gasten in ons onderzoek, mensen die op hun eigen specifieke manier de kunst van het vragen stellen belichamen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=