NIVOZ Jaarverslag 2021

36 Om breed vormend onderwijs te ontwikkelen, richten we ons op het ontwikkelen van leiderschap in het kader van schoolontwikkeling en het opleiden en professionaliseren van leraren. Met vier lerarenopleidingen, een aantal scholen en kenniscentrum POP van de Hogeschool Leiden, hebben we vanuit NIVOZ verschillende leergemeenschappen ingericht die een wezenlijke rol spelen in het onderzoek en de WCD-ontwikkeling: Het WCD-programma is gestart in september 2020 en heeft een looptijd van vier jaar. Er wordt nauw samengewerkt met onze financierende partner Porticus. Vanuit NIVOZ waren de volgende collega’s in 2021 betrokken bij het WCD-programma: • Gabriëlle Taus – stuurgroep WCD • Aziza Mayo – onderzoeksleider • Willemijn van Woerkum – programmaleider • Leone de Voogd – programmaonderzoeker • Anniek Verhagen – docent WCD leiderschapstraject • Suzanne Niemeijer – docent WCD leiderschapstraject Waar hebben we aan gewerkt? Het jaar 2021 heeft in het teken gestaan van het bouwen aan het fundament van Whole Child Development en Whole Teacher Development; aan inhoudelijke uitgangspunten en het creëren van een gedeelde taal, een onderzoeksopzet en een metatheorie, het ontwikkelen én uitvoeren van het leiderschapstraject, en het bouwen aan leergemeenschappen om samen lerend te zijn in het vormgeven van breed vormend onderwijs. Er is nadrukkelijk tijd en ruimte gemaakt voor de ontwikkeling van verschillende professionele leergemeenschappen waarin de partners van de betrokken organisaties samenwerken aan onderwijsinnovatie en onderzoek. De onderzoeksactiviteiten richtten zich in eerste instantie op het ontwikkelen van een gemeenschappelijk denkkader van WCD/WTD en uitgangspunten voor de innovaties.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=