NIVOZ 2023

70 In 2023 bleek dat het aantal clicks via Google Ads opnieuw (met 42 procent) is gedaald. Waren er in 2020 nog meer dan 4000 clicks per maand, in 2023 waren dat er 1300. Navraag leert dat er een grote algoritmeverandering heeft plaatsgevonden bij Google Ads, die ten grondslag ligt aan deze daling. Daarnaast hebben we ook met meer concurrentie te maken wat betreft Google Grants. Nieuwsbrief NIVOZ verzond maandelijks een nieuwsbrief naar meer dan 7.200 volgers. Ruim de helft leest deze nieuwsbrief goed tot zeer goed, zo valt uit Mailchimp op te tekenen. Lezers klikten elke editie tussen de 300 en 800 keer, op een van de links in de nieuwsbrief, met een uitschieter van 1600 keer in mei, waarin vooral het artikel over voortijdige selectie in het onderwijs de aandacht trok. Dit jaar kijken we naar een vervanger voor Mailchimp, om de privacy van data van onze abonnees beter te kunnen garanderen. Podcasts Het is een puzzel om een goed beeld te krijgen van de luisterdichtheid van podcasts. Mensen kunnen via vele kanalen de afleveringen aanklikken. Op basis van Spotify zijn er in vier jaar tijd – we zijn in 2020 begonnen – 24.000 streams geweest, waarvan 10.500 streams in het laatste jaar. In totaal staan er 97 afleveringen online, die door 5700 verschillende mensen zijn beluisterd. Gemiddeld trekt een aflevering 250 streams. Afgelopen jaar was de opname met Gert Biesta en Rob Martens een uitschieter met 1500 streams. In het voorbije jaar kwamen er 29 afleveringen bij. Daarbij zat de korte serie over de Rotterdamse jongeren (acht afleveringen), die bij elkaar opgeteld 620 keer gestreamd zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=