NIVOZ 2023

16 aan de NIVOZ-podcastserie spraken Gert Biesta en Rob Martens over de vraag wat er op het spel staat in het onderwijs. Biesta benoemde o.a. dat ‘mens zijn’ op het spel staat. Deze opmerking kenmerkt voor mij het huidige tijdsbestek. Zowel mondiaal als nationaal staan onze waarden, normen, tradities en overtuigingen ter discussie. Traditionele instituties zijn niet automatisch meer richtinggevend. Er is een groeiende kansenongelijkheid en een diversiteit in de samenleving die naast verbinding ook polarisatie oproept. Ondertussen neigt het onderwijs naar een prestatiegerichte efficiëntie. En hebben we te maken met botsende meningen, in de scholen tussen ouders en leraren, met stuitende taal op de socials én met de immense invloed die AI (Artificial Intelligence) op ons leven dreigt te gaan hebben. Dit zijn ontwikkelingen die de professionele ruimte van de onderwijsprofessionals in de dagelijkse praktijk onder druk zet. Een dynamiek die vraagt om een verscherpte aandacht voor de pedagogische opdracht van onderwijsprofessionals. Het collectieve en romantische ‘ik’ is niet meer vanzelfsprekend. Het ‘mens en medemens zijn’ vraagt om reflectie, om een pedagogisch antwoord. Dit samen ‘in de wereld zijn’ en de daarbij behorende pedagogische opdracht agendeert NIVOZ, voor mij al jaren een plek van inspiratie, van pedagogisch avontuur en vooral van bezinning. De afgelopen jaren heb ik vanuit verschillende perspectieven en diverse functies naar ons onderwijs gekeken, meegewerkt en beoogd bij te dragen aan deze pedagogische opdracht. Op dit moment ben ik (nog) bestuurder van de Vrijescholen (PO) Zuid-Holland. De komende maanden zal een vervanger gezocht worden. Tijdens mijn opzegtermijn komt er ook nog een uitgebreid inspectiebezoek, dus ik heb zorgvuldige aandacht nodig om de zaken goed af te ronden en over te dragen. De verwachting is dat ik eind april/begin mei volledig bij NIVOZ ben ingestapt. Voor deze laatste functie heb ik 17 jaar aan de Hogeschool Leiden gewerkt, grotendeels als opleidingsmanager van de Pabo. Daarnaast ben ik opleider, begeleider en zelfs directeur Marketing geweest, een grote leerschool als geheel. Het laatste jaar heb ik als lid van het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschool

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=