NIVOZ Jaarverslag 2022

44 Pedagogische tact Er is een projectgroep gestart, onder leiding van Eveline Oostdijk en Anouk Liebrand, om het denken en handelen rond Pedagogische Tact te ijken. In het najaar is er met het gehele NIVOZ-team gekeken naar de bouwstenen van PT en gekeken naar welke elementen misten (uit het verleden), wat men wil toevoegen en welk potentieel er ligt in de (nabije) toekomst. Dit onderzoekende werk vormt ook de basis voor een publicatie in de eerdergenoemde boekenreeks. EMPO-opleidingsschool Bij de ontwikkeling en de uitvoering van de EMPO hebben docenten van NIVOZ ook een rol. Merlijn Wentzel en Martijn Galjé dragen verantwoordelijkheid voor de leerlijn Pedagogisch handelen. Tjitske Bergsma richtte zich op het ontwikkelen van de EMPO-opleidingsschool. In december is er een grote subsidieaanvraag door het ministerie van OCW voor vier jaar toegekend. Dit betekent dat we met het beschikbare budget kunnen starten om echt samen met de opleidingen en de scholen de leraren nog beter in samenhang te kunnen opleiden. De EMPO-opleidingsschool is een samenwerking van EMPO, VU, UvA en Leiden, in samenwerking met 19 schoolbesturen in het po in de regio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leiden (4 tot 65 scholen per bestuur). Kenmerkend voor de opleidingsschool is het uitgebreid grootstedelijk netwerk van basisscholen in de Randstad. Daarnaast is deze opleidingsschool specifiek gericht op het opleiden van academische leraren voor het po. WCD Karin van Zutphen is aangesloten bij het Whole Child Development-programma. Zij werkt met de schoolleiders van de participerende scholen aan schoolontwikkeling en pedagogisch leiderschap. Zij zal een brugfunctie hebben om de expertise die ontwikkeld wordt in het programma in te brengen bij de opleidingen en vice versa.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=