NIVOZ Jaarverslag 2022

43 We merken dat scholen NIVOZ weten te vinden, juist nu. We zien dan ook een groei in het aantal aanvragen en trajecten. We kregen vaker specifieke vragen gericht op de pedagogische opdracht, het herijken ervan en hoe dit te vertalen naar het pedagogisch didactische handelen. Na corona spelen er op scholen vragen over hoe om te gaan met ‘nieuw’ gedrag en de veranderende leerlingenpopulatie. In het voorbije jaar is het opleidingenteam bij 30 trajecten actief geweest, op scholen in primair onderwijs (19) en voortgezet onderwijs (11). NIVOZ speelde op 23 studiedagen een rol en vier keer werd er een beroep op een NIVOZ-er gedaan voor een lezing. Pedagogisch leiderschap Het open individuele traject telt 17 deelnemers. Daarnaast waren er twee besturen en een aantal vo-scholen die met NIVOZ samen wilden werken aan het verdiepen op Pedagogisch Leiderschap. In het open traject werken we met gastdocenten. Zo ontvingen we Arjen Wals (hoogleraar Transformatief Leren voor sociaalecologische Duurzaamheid/UNESCO Chair) en afgelopen maart Ben van der Hilst (Het leren organiseren). We ontwikkelden een traject PL in samenwerking met het WCD-programma. Ook werkten we samen met Operation Education. Karin van Zutphen zal een door hen ontwikkelde ‘onderwijsvragensessie’ leiden binnen dit traject. Voor stichting PRICOH is Tjitske Bergsma een samenwerking aangegaan met lector José Middendorp van NHL Stenden Hogeschool (Opvoeden en opleiden naar duurzaam en democratisch samenleven). Samen ontwikkelden zij een verdiepingstraject Pedagogisch Leiderschap. Er is verder onderzoek gedaan naar het concept Pedagogisch Leiderschap. De kernconcepten zijn verdiept en aangescherpt. Naast dat het een plek heeft gekregen in de trajecten zal die ontwikkeling ook terug te vinden zijn in een nog te verschijnen NIVOZ-publicatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=