NIVOZ Jaarverslag 2022

34 bemoediging, uitwisseling en theorievorming. In alle bijeenkomsten wordt gewerkt aan het versterken van gedeelde pedagogische intenties (wat beogen we voor kinderen, voor leraren in opleiding?), aan het ontwikkelen van onderwijsvormen en handelingspraktijken. Deze praktijken en ontwikkelingen vormen ook de basis voor het WCD-onderzoek. Hierin worden de hoofdvragen beantwoord: 1 Wat zijn de uitgangspunten voor onderwijs vanuit een WCD-perspectief? 2 Wat is er nodig in de ontwikkeling en opleiding van leraren en schoolleiders om te werken vanuit een WCD-perspectief? 3 Wat is er specifiek nodig in de ontwikkeling en opleiding van leraren en schoolleiders in de context van scholen met kinderen die te maken hebben met ‘adversity’? 4 Wat zijn geschikte methoden of modellen om deze ontwikkeling van kinderen, leraren en schoolleider in beeld te brengen? 5 Welke belemmeringen zijn er voor de ontwikkeling richting een WCD-perspectief? 6 Wat is er nodig in de samenwerking, ontwikkeling en organisatie van de lerarenopleidingen en scholen om duurzaam whole teacher/child education te kunnen bieden? Om deze vragen te beantwoorden, werken onze programmaonderzoekers (vanuit NIVOZ en Kenniscentrum POP in Leiden), samen met onderzoekers van de opleidingen (klik hier voor namen en gezichten van het WCD-programma). Een uitdaging in dit rijke programma is om de verschillende deelprojecten goed verbonden te houden en te zorgen voor uitwisseling en het creëren van gedeelde inzichten. Over alle projecten is meer te lezen op www.breedvormendonderwijs.nl. Deze website is sinds begin 2023 in de lucht.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=