NIVOZ Jaarverslag 2021

31 bij de NTR en VPRO. Dat was een mooie tijd. Zo’n tien jaar geleden ben ik met webinars begonnen. Een vriend en collega had een droom en zocht samenwerking. Webcasting was toen wel wat anders, complex en duur. Dat is nu allemaal veel toegankelijker. Je voelde dat daar de toekomst lag. In de samenwerking ben ik naast geluid ook beeld erbij gaan leren, camerabediening met remote camera’s, licht, autocue etc. En niet veel later bouwde ik mijn eigen mobiele regiesetje. Dat is wat ik het liefste doe, buiten de deur. Zo kunnen er veel leuke dingen op je pad komen! Ik werk veel samen met andere zzp’ers, ieder vanuit zijn of haar eigen specialisme. Zo komen we ook bij grotere klanten, zoals Schiphol, Adyen, Booking.com. Dan ben ik vaak ‘onderaannemer’. Het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit waar je bent. Je zoekt het verhaal op in de gesprekken met gasten aan tafel. Met vier of vijf camera’s, video-instarts, inbellers en microfoons. Het is dienstverlening en de opdracht is om de boodschap van de klant zo goed mogelijk over te brengen bij de kijker.’ ‘NIVOZ is een klus binnen allerlei klussen en in Driebergen, voor mij een thuiswedstrijd, dichtbij en hartstikke leuk. Het voelt niet als werk. Ik bouw om drie uur de spullen op, we eten gezellig een hapje en gaan de uitzending in. In die anderhalf jaar, in die zes of zeven keer, bouw je vertrouwdheid en routines op. Met Rob (van der Poel, red.) ben ik een duo geworden. Over onze rol of taken hoeven we het niet meer te hebben. Dat is heel fijn.’ ‘Ik zit er uit naam van NIVOZ. Ook naar de gasten toe ben ik NIVOZ. Ik vind dat dat zo moet. Ik maak deel uit van jullie, dus dat gaan we samen doen. Ik ken de mensen; dat werkt heel relaxt, letterlijk. Mijn twee kinderen zitten op of hebben op de Vrijeschool gezeten. En in mijn vriendenkring is ook de helft pedagoog of ze begeleiden mensen. Het zorgt ervoor dat ik het verhaal van de spreker ook volg en kan volgen. Bij heel veel andere klussen weet ik achteraf echt niet waar het over ging.’ ‘Mijn doel is dat ik ontzorg, dat de spanning eraf gaat. De gasten die binnenkomen, die zien het voor het eerst. Het kan dus superspannend zijn. En dat snap ik. Ik help met de techniek. Ik zorg dat ik alles bij me heb, ook extra spullen, want je weet nooit. Daarmee zorg ik dat ze op je kunnen vertrouwen. Maar ik ondersteun ook door een sfeertje neer te zetten. Je scant een beetje wat voor informatie je nog moet verstrekken. Daardoor kan iedereen ontspannen en zich op zijn of haar eigen bijdrage concentreren.’ ◉

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=