NIVOZ Jaarverslag 2020

9 piek op de website in het voorjaar van soms wel twintigduizend bezoekers per dag. Het maakt duidelijk dat het NIVOZ-platform van grote betekenis was. Veel van de verhalen onderstreepten het belang (en het gemis) van de leraar-leerling interactie. De lockdown had veel impact op de NIVOZ-opleidingen pedago- gische tact en pedagogisch leiderschap. Want hoewel er grote behoefte was aan het werken met pedagogische vragen besloten meerdere schoolteams in de hectiek en vanuit onzekerheid hun scholing in het pedagogisch handelen uit te stellen. Voor NIVOZ is 2020 echter ook een jaar geweest met veel mooie ontwikkelingen die tot stand kwamen dankzij de gedrevenheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid van de mensen die bij en met NIVOZ werken. Zo bouwden we met de Erasmus Universiteit Rotterdam verder aan een tweejarige educatieve master met de pedagogiek als basis en waarbij lesgeven in een grootstedelijke context centraal staat. Daarnaast is er een vierjarig Whole Child Development-programma gestart in samen­ werking met vier lerarenopleidingen en acht scholen. En is er een rijker aanbod ontwikkeld vanuit de NIVOZ-opleidingen. Met veel creativiteit en openheid andere vormen gezocht voor inspiratie en contact. Als organisatie hebben we nieuwe collega’s mogen verwelkomen en hebben we van een aantal collega’s afscheid genomen, onder wie Rob Martens die als wetenschappelijk directeur drie jaar door de Open Universiteit gedetacheerd was. En natuurlijk, ook wij hebben ervaren hoe lastig het kan zijn om elkaar alleen via een beeldscherm of telefoon te spreken. Die gemengde gevoelens en ervaringen delen we met de onder- wijspraktijk. In dit jaarverslag zijn betekenisvolle verhalen van leerlingen, leraren en schoolleiders – met hun eigen terugblik op 2020 – terug te lezen. In dit jaarverslag hopen wij een goed beeld te geven van boven- staande ontwikkelingen, de behaalde resultaten en de financiën van stichting NIVOZ in 2020 en maken we zichtbaar wat de impact en betekenis van NIVOZ is geweest in het onderwijsveld. Gabrielle Taus — directeur stichting NIVOZ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=