NIVOZ Jaarverslag 2020

10 H i s to r i e Stichting NIVOZ – het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken – is in 2003 opgericht. Het werk van professor Luc Stevens, die met emeritaat ging na zijn hoog- leraarschap aan de Universiteit van Utrecht, werd hiermee voortgezet. In de afgelopen achttien jaar ontwikkelde NIVOZ zich van een vrijplaats waar de ontwikkelbehoefte van het kind centraal stond, via de pedagogische rol van de leraar in de onderwijscontext, naar de betekenis en het belang van de pedagogische opdracht. Stichting NIVOZ heeft de pedago- giek als handelingswetenschap opnieuw onder de aandacht gebracht in de onderwijspraktijk. Bij een groter onderwijspubliek werd NIVOZ bekend door de herintroductie van het begrip pedagogische tact (2008) en het initieren van platform hetkind (2011) . In zijn invulling van de notie ‘pedagogische tact’ verbond Stevens het ‘persoonlijke en pedagogisch relationele’ met de ‘inhoudelijke’ vakbekwaam- heid van de leraar. Daarbij dient goed onderwijs, belichaamd door leraren en schoolleiders, ook een doel of pedagogische opdracht te hebben. Het wijsgerig onderwijs-pedagogische werk van Gert Biesta bood daartoe het fundament: Stevens ervoer verwantschap alsook een aanvulling in Biesta’s pedagogiek. Hij ijverde voor de instelling van de NIVOZ-leerstoel Pedagogische Dimensies , die Biesta in 2016 bekleedde en waarvoor hij zijn oratie hield in april 2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=