NIVOZ Jaarverslag 2020

8 Voo r woo rd Het jaar 2020 startte goed. Begin maart hadden we een twee- daagse met alle mensen van stichting NIVOZ waarbij naast tijd voor ontmoeting het denken over de pedagogische opdracht centraal stond. Oprichter Luc Stevens stelde na afloop de volgende zinnen op: Er waren vele goede gesprekken en inspiratie om gezamenlijk te werken aan onze missie; het sterken van leraren en schoolleiders in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Maar achteraf bleek de NIVOZ-tweedaagse de laatste gezamenlijke fysieke ontmoeting van het kalenderjaar te zijn. Een week later brak de coronapandemie uit en ging het land in een lockdown. Vanaf dat moment waren ook onze bijeenkomsten, opleidingen, vergade- ringen en onderwijsavonden online. De nieuwe, onzekere realiteit van een pandemie en onderwijs op afstand vroeg om houvast en inspiratie. Dat zagen we terug in wat er geschreven en gelezen werd op het NIVOZ-platform hetkind, én in de behoefte aan uitwisseling: we hadden een enorme lezers­ “Over de inhoud van de pedagogische opdracht zal vanuit verschillende pedagogische tradities voortdurend discussie zijn, maar vooral toch ook overeenstemming in die zin dat men met de opvoeding van de jonge mens streeft naar een open, vrije, zorgzame, duurzame, vreedzame en rechtvaardige samenleving. Wij oriënteren ons hier in het bijzonder aan het werk van Gert Biesta die de opvoeder werkzaam ziet in het wekken van het verlangen bij de jeugdige om ‘persoon te worden’ of ‘op volwassen manier van zijn vrijheid gebruik maken’ en voor de school daarin uitdrukkelijk een opdracht ziet. Het is in deze context dat het NIVOZ schoolleiders en leraren houvast zal willen bieden en (pedagogische) urgenties voor hen hanteerbaar zal willen maken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=