Nivoz Podcast

Podcasts voor leraren, schoolleiders en betrokkenen om ze te sterken bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Blijf up-to-date en abonneer op onze podcast:

Nivoz Podcasts

Categorie:

#11 John Huiskens en Onze Wereld: ‘School moet zichzelf niet overschatten. Juist nu niet.’

14-04-2020

#11 John Huiskens en Onze Wereld: ‘School moet zichzelf niet overschatten. Juist nu niet.’

‘School moet zichzelf niet overschatten,’ zegt John Huiskens, adunct-directeur op basisschool Onze Wereld in Den Haag. ‘Juist niet in deze tijd van afstandsonderwijs.’ In deze podcast vertelt hij over zijn visie en de praktijk.

John Huiskens is bijna veertig jaar verbonden aan basisschool Onze Wereld, een school met meer dan 830 kinderen in de Haagse multicultiwijk Transvaal. ‘Om het een beetje te duiden, in de buurt van de school is de Haagse markt.’

Negentig procent van de bewonersin Transvaal is van allochtone afkomst, het is één van de dichtstbevolkte wijken van Nederland. John Huiskens kent er de ouders, de kinderen en vaak ook de grootouders. En daarmee lijkt zijn loyaliteit en passie voor zijn werkende leven verklaard. ‘Ik kies ervoor om op een plek te zijn waar je van betekenis kan zijn. Waar mensen je nodig hebben, waar ze je missen als je er niet bent. Het betekent ook dat je wat extra moet bieden boven de spellings- en rekenlessen,’ zegt hij.

Want wat zo’n lange werkperiode op een en dezelfde school ook volgens Huiskens laat zien is dat onderwijs niet iets is wat je kan toetsen of testen. ‘Je kunt pas iets zien als je generaties meegaat. Als je er lang bij bent, dan zie je de verandering, wat - zeg maar - echt van waarde is. Hier zie je dat je wat betekent in de levens van familie en gezinnen, wat er gebeurt over de generaties heen en dat je emancipeert.’

Over het afstandsonderwijs, de leerstof en eventuele achterstanden maakt John Huiskens zich niet in de eerste plaats druk. De nadruk lag en ligt nog steeds voor hem bij de relatie, op het contact. ‘School moet zichzelf niet overschatten,’ zegt hij. ‘Natuurlijk, de kinderen missen twee maanden onderwijs, maar in die tussentijd leren ze thuis hele andere dingen. Ze maken ruzie, maar zijn zo klein behuisd dat ze het binnen no time goed moeten leren maken met elkaar. Ze moeten zelf de orde herstellen. Wat ik wil zeggen: school is niet de enige plek is om te leren.’

Bovendien waarschuwt hij - ook nu weer - voor het oordeel en de labels die al snel geplakt worden op kinderen die wat minder goed mee kunnen. ‘Reacties op gezinnen en kinderen worden altijd gegeven vanuit het eigen referentiekader. Ze komen niet opdagen, ze reageren niet; het lijkt erop alsof de schuld bij deze gezinnen wordt gelegd. In de wij-zij discussie is wij de norm: de HBO-opgeleide leraren met een goed salaris, dat is het referentiekader van waaruit we kijken én oordelen. Het is belangrijk dat wij uit onze bubbel stappen.’

De pedagogische opdracht is er een van lief zijn voor elkaar en niet te veel druk op de ketel, zeker nu niet. Kinderen hun eigen talenten laten ontdekken, plezier in het leren te laten krijgen. Of het nu praktijkonderwijs, vmbo is of atheneum. ‘Op school hoor ik het liedje Je bent goed zoals je bent. Maar vaker is de boodschap, je bent nog niet goed genoeg, het moet altijd weer beter. We leven in een tijd van controle, inspectie en alles staat op rood als de scores achterblijven, maar niemand zal zich afvragen wat er eigenlijk aan de hand is. Onderwijs blijft mensenwerk, waar vertrouwen, hoop en geloof in de ander voorop moeten staan.’

Lees ook: Zeven onderwijsprofessionals over ongelijkheid ten tijde van de coronacrisis: mijlenver, toch dichtbij en met grote vragen voor verder.

Basisschool Onze Wereld
Brandtstraat 87
2572 CC Den Haag
https://onzewereld.net/

Foto van John Huiskens: Lou Wolfs fotografie.

 

Categories | Onderwijs in andere tijden, wat zijn de pedagogische vragen?

Download

Filetype: MP3 - Size: 65.1MB - Duration: 47:07 m (192 kbps 44100 Hz)