NIVOZ 2023

9 In het boekje ‘De school als vrijplaats’ (2023) schrijft Gert Biesta: ‘Een vrijplaats is onder andere een toevluchtsoord, een plaats waar je veilig bent, een plaats waar iets mag en kan wat elders niet mag of kan.’ (p.18). Hij benadrukt het belang van de school als beschermde en beschermende ruimte waar nieuwe generaties de tijd krijgen om de wereld in alle diversiteit en veelvoudigheid te ontmoeten en te verkennen en daarmee ook de tijd om zichzelf te ontmoeten en verkennen. Dat is ook wat NIVOZ met Dokhuis beoogt: een vrijplaats zijn voor doeners en denkers in, met en voor het onderwijs. En dat doen we door van Dokhuis een ontmoetings- en oefenplaats te maken, juist voor de mensen die met elkaar een pedagogische verantwoordelijkheid dragen. Waar je – vrij naar hoe Biesta de school als oefenplaats voor leerlingen ziet – de ruimte ervaart om de pedagogische werkelijkheid in alle diversiteit en veelvuldigheid te ontmoeten en te verkennen. En daarmee dus ook jezelf. Hoe help jij jonge mensen zichzelf toe te rusten voor de uitdagingen van deze tijd? Voor het volwassen in de wereld zijn? En wat vraagt dat van jou? Bij NIVOZ gaan we in gesprek over de opdracht van het onderwijs, over de wezenlijke rol die iedereen daarin speelt. Door te verkennen wat er nodig is, zelf en samen, elke dag weer. Door te spelen, te oefenen, te proberen, te mislukken of te slagen, te leren, te lachen, te vertrouwen; juist in de geborgenheid van een vrijplaats. Om de moed te vinden en het vertrouwen te voelen om dat juist ook in de hectiek en onvoorspelbaarheid van alledag te blijven doen. En wat er in 2023 is ontstaan, is beweging, verbinding en synergie. In nieuwe vormen (expositie Kinderen van Rotterdam), omgang (de gedeelde maandaglunch met studenten van de

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=