NIVOZ 2023

60 te ontwerpen op basis van die intenties. De praktijk is weerbarstig gezien het lerarentekort, de werkdruk en ook de realiteit waarin veel kinderen en jongeren zich bevinden op de scholen. Ook die realiteit is belangrijk om mee te nemen en vormt een uitgangspunt voor het onderzoek. Drie expertgroepen, met afgevaardigden van NIVOZ/programmaonderzoekers en de hogescholen, hebben gewerkt aan kernpublicaties rondom de thema’s: • ‘adversity’ – Door deze groep is een position paper geschreven die wordt gepubliceerd in het tijdschrift van Velon. • toetsen en evalueren – deze verdiepingsgroep werkt ook aan een position paper om breedvormend onderwijs zichtbaar te maken. Daarnaast is een aantal blogs geschreven over toetsing. • bouwstenen van breedvormend onderwijs – de groep die werkt aan de bouwstenen, heeft een model gemaakt en een artikel geschreven. Vooruitblik Het komende jaar 2024 is het laatste programmajaar waarin we, naast het verder ontwikkelen van breedvormende opleidings- en schoolpraktijken, toewerken naar een inspirerend slotevenement in de vorm van een festival. Daarnaast bundelen we de inzichten uit het onderzoek en publicaties in een boek dat handvatten biedt aan onderwijsprofessionals die (willen) werken aan breedvormend onderwijs. Vanuit NIVOZ waren de volgende collega’s in 2023 betrokken bij het WCD-programma: • Gabrielle Taus – stuurgroep WCD • Aziza Mayo – onderzoeksleider • Farida Yahyaoui – programmaonderzoeker • Willemijn van Woerkum – programmaleider • Leone de Voogd – programmaonderzoeker • Anouk Liebrand en Karin van Zutphen – leiderschapsontwikkeling

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=