NIVOZ 2023

59 Proeftuinen Het jaar 2023 stond in het teken van ontwerp van ‘proeftuinen’ voor breedvormend onderwijs, voortkomend uit een grondige fase van bewustwording en visievorming van teams gedurende de eerste fase van het programma. Bij alle lerarenopleidingen is meer aandacht voor de subjectwording van leraren in opleiding, of net anders gezegd, whole teacher development. Zo is er bijvoorbeeld bij de Pabo van Driestar een ontwerp voor een leergang gemaakt (beroepstaak Ontwerpen van onderwijs) vanuit WCD-uitgangspunten, in samenwerking met de WCD-leergemeenschap. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) is gestart met een nieuwe lerarenopleiding pedagogiek met een sterke pedagogische focus op WCD en kansengelijkheid; zelfsturing en agency van studenten en aandacht voor het ontwerpen van (vernieuwend) onderwijs. Bij Spring/HS-Leiden ligt de nadruk op rijke taalontwikkeling en meertaligheid, én wordt gewerkt aan het anders evalueren van onderwijs, middels leeruitkomsten. Whole school approach Elke opleiding en hogeschool heeft een eigen dynamiek en daarmee eigen veranderprocessen, die waardevol zijn om te onderzoeken. Want breedvormend onderwijs vraagt een whole school approach, om een meer holistische oriëntatie en inrichting van onderwijs te ontwikkelen. Op de partnerscholen is, in samenwerking met het WCD-team, gewerkt aan het versterken van een pedagogische oriëntatie op onderwijs, in ontwikkelteams en studiedagen. Van daaruit zijn door de scholen ontwikkelplannen gemaakt om te werken aan breedvormend onderwijs, om het onderwijs te evalueren op basis van de intenties voor kinderen, en om onderwijs

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=