58 Programma Whole Child Development Het doel van het WCD-programma is om praktijken van breedvormend onderwijs voor het hele kind te ontwikkelen in de deelnemende lerarenopleidingen en scholen, en te onderzoeken wat dit vraagt van organisatie, leiderschap, professionalisering en curriculumontwikkeling. Het uitgangspunt van breedvormend onderwijs is dat álle kinderen – en juist ook die kinderen die in moeilijke omstandigheden opgroeien – hun volle potentieel kunnen ontwikkelen, en zich verbonden voelen met zichzelf, de ander en de wereld. Het programma – dat in samenwerking met Porticus is ontwikkeld en waarin vier lerarenopleidingen en zes scholen participeren – draait vanaf medio 2020 en loopt tot eind 2024. Begin 2023 is een platform gelanceerd om de inzichten, narratieven en artikelen te verzamelen en te verspreiden. Dit platform biedt onderwijsprofessionals en beleidsmakers inzicht en inspiratie voor de ontwikkeling van breedvormend onderwijs. Neem vooral een kijkje op www.breedvormendonderwijs.nl WCD “Children are not empty vessels who come to school to merely be filled with curricular content by means of special instructional methods. Moreover, children who come to school come from somewhere. Teachers need to have some sense of what it is that children bring with them, what defines their present understandings, mood, emotional state, and readiness to deal with the subject matter and the world of the school” (van Manen, 1991 p. 7)
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=