51 Pedagogisch Leiderschap We werken op dit moment bij NIVOZ aan een boek Pedagogisch Leiderschap. De redactie is gevraagd een aantal portretten te schrijven, waarvan delen en citaten gebruikt gaan worden in deze uitgave. • Het pedagogisch leiderschap van Manon Rijken: ‘Laten we alert zijn op hoe we elkaar aanspreken’ • Mirjam Gielissen over haar pedagogisch leiderschap: ‘Als er geen veilige basis is, komen de kinderen niet tot leren’ • Roos Eckhardt bij de Tarcisiusschool in Nijmegen: ‘Ieder kind verdient een ongelijke behandeling’ • In gesprek met Luc Stevens over pedagogisch leiderschap: ‘De kern van je opdracht ligt bij je leraren’ • Het leiderschap van Daan Hogevonder: ‘Ik mag dingen ook laten waar ze zijn’ • Pedagogisch leiderschap in Westfriesland: ‘We hebben op de rem getrapt en zijn elkaar en onszelf vragen gaan stellen.’ In februari is er een aantal korte filmpjes gemaakt van onze docenten, in samenwerking met de Academie PIEX. Deze worden gebruikt om ons docententeam online zichtbaarder te maken, soms ook direct gekoppeld aan promotie van trajecten. Ook zijn er deze zomer twee korte filmpjes opgeleverd met Luc Stevens, gemaakt in samenwerking met Maarten Heijer, waarin hij zich uitspreekt over leiderschap en wat onderwijs vraagt van de leraar, of liever gezegd het kind. Ook deze filmpjes worden gebruikt om aandacht te genereren op ons werk, dan wel in trajecten getoond om het gesprek op gang te brengen. Onmogelijke selectie Met een enkel artikel bereikten we ook de politieke arena. Leone de Voogd en Rob Kickert ploeterden op een heldere analyse van de problematiek rondom kansenongelijkheid, resulterend in het artikel Hoe een onmogelijke selectie het onderwijs ondermijnt. Hun conclusie: ‘We kunnen leren niet goed genoeg meten, we kunnen de leerpotentie evenmin goed voorspellen, en door dit
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=