NIVOZ 2023

47 voor het advies aan Lerarenopleidingen. Leone de Voogd schreef samen met Rob Kickert een artikel over de problematische rol van selectie in het onderwijs (‘Hoe een onmogelijke selectie het onderwijs ondermijnt’). Dit artikel werd onder meer gedeeld met de onderwijscommissie van de Tweede Kamer en kwam ter sprake in het commissiedebat van 7 juni over Kansenongelijkheid. De minister werd daarin om een reactie gevraagd, die in november naar de Kamer verstuurd is. Samenwerkingen en netwerken Medewerkers participeren namens NIVOZ in diverse netwerken en samenwerkingsverbanden die willen bijdragen aan goed onderwijs en een duurzame en menswaardige samenleving. In 2021 startte een samenwerking met Sardes en Verus om de schaduwkanten van de meritocratie onder de aandacht te brengen, te onderzoeken en in gezamenlijkheid naar alternatieven te zoeken. Ook in 2023 zijn diverse samenkomsten geweest, waaronder een webinar over Bildung en filosofie in het vmbo met Wouter Sanderse en Eva-Anne le Coultre. Verder is (ook vanuit het WCD-programma) bijgedragen aan het domein Onderwijs van de Agenda Natuurinclusief 2.0. Dat gebeurde in de vorm van feedback en een interview. Hierbij zijn onder meer pedagogische aspecten als subjectificatie en breedvormend onderwijs over het voetlicht gebracht. Tot slot verkennen we de mogelijke rol van NIVOZ in meer recente initiatieven, zoals het Pedagogisch Collectief, dat aandacht vraagt voor het kindbelang en de pedagogische stem, Dialoog voor Onderwijs, dat voorbij polarisatie een gezamenlijke opdracht voor het onderwijs probeert te formuleren en United4Education, dat deze winter nieuw leven is ingeblazen en met een verbindingsbetoog probeert bruggen te slaan binnen het onderwijsveld, overheid en samenleving.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=