46 publicaties plaats rondom onderwijsavonden en andere podiumactiviteiten. Ook trekken ze samen op in kennismakingen met (het werk van) andere onderzoekers. Verdieping en kennisontwikkeling Verdieping en kennisontwikkeling vormen een belangrijk deel van het werk van de pijler Onderzoek & Ontwikkeling. Dit geldt voor de wijze waarop vorm wordt gegeven aan activiteiten, maar ook voor ons als medewerkers zelf. Zo verzorgen we verdiepingssessies rondom thema’s als kansenongelijkheid en culturele responsiviteit, posthumanisme en persoonsvorming. Verder maakte Farida met de redacteuren Annonay en Joyce in oktober 2023 deel uit van een studiereis naar Reggio Emilia in Italië. Zij deden kennis en ervaring op met de gelijknamige pedagogische benadering. Loris Malaguzzi is de grondlegger van de pedagogiek van Reggio Emilia en zijn werk heeft betrekking op het jonge kind van 0 tot 6 jaar. Daarmee ligt de focus van NIVOZ niet alleen op het schoolgaande kind, maar krijgt ook ‘het jonge kind’ aandacht. Belangrijk ook, gezien de ontwikkelstappen die kinderen in deze fase zetten. De stem van jongeren Een ander thema dat vaker binnen NIVOZ terugkomt is ‘de stem van jongeren’ en het belang om deze te laten klinken en te horen. De eerste stappen zijn inmiddels gezet om een structurele wisselwerking tussen medewerkers van het NIVOZ en (Rotterdamse) jongeren mogelijk te maken. Politiek-maatschappelijk debat NIVOZ mengt zich ook nadrukkelijker in het politieke en maatschappelijke debat. Zeker als we zien dat de pedagogische opdracht en het pedagogisch handelen door sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen onder druk staan. Zo is meegedacht met het Werkprogramma 2024-2025 van de Onderwijsraad waarbij we aandacht vroegen voor ‘De leerling onder druk’ (mentaal welzijn en de rol van de prestatiemaatschappij met focus op toetsing en selectie). Dat onze inbreng weerklank heeft gevonden is terug te zien in het onderzoek dat gepland staat naar Welzijn en Onderwijs. Ook leverden we input
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=