43 Herijking Hun aanstelling vroeg om een herijking en nadere verkenning over welke bijdrage O&O in dat opzicht kan leveren. Wat is er in de grootstedelijke context nodig om praktijk en wetenschap op een goede manier met elkaar te verbinden? Onveranderd blijft de doelstelling van de pijler om het werk van NIVOZ van een stevig wetenschappelijk fundament te voorzien. Naast de nieuwe collega’s, werd de pijler gevormd door Renske Valk, Leone de Voogd en Aziza Mayo. Renske (tevens hoofdredacteur van Van12tot18) is per maart ’24 gaan werken voor de Onderwijsinspectie. Onderwijsavonden Onderdeel van de werkzaamheden van de pijler Onderzoek & Ontwikkeling is de programmering en inhoudelijke begeleiding van de NIVOZ-onderwijsavonden, die nog altijd – ze vinden al vanaf 2010 in Driebergen plaats – een landelijk karakter hebben. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij actuele vraagstukken, maar worden tegelijk thema’s geagendeerd die wat minder aandacht krijgen. De avonden zijn met een jaarthema aan elkaar verbonden en zijn bestemd om tot verdieping en reflectie te komen. Een interview met de gastspreker wordt vooraf afgenomen en gepubliceerd. Betekenis van verschil In het schooljaar 2022-2023 stond het thema ‘De betekenis van verschil: over inclusief onderwijs en het handelen van de leraar’ centraal. Daarbij onderzochten we wat er nodig is om elk kind goed onderwijs te bieden en wat dat betekent voor het kijken naar en omgaan met verschillen. Na lezingen van Geert Kelchtermans en Orhan Agirdag in het najaar van 2022, werd in januari 2023 de eerste Onderwijsavond vanwege onze aanstaande verhuizing alvast in Rotterdam verzorgd, in het Verhalenhuis Belvedère op Katendrecht. Monique Leijgraaf riep vanaf die plek op tot kritisch opleidingsonderwijs vanuit het perspectief van social justice. Met Iliass el Hadioui stond er in maart een spreker in theater Maitland in Driebergen die een vrijwel volle zaal trok. Hij sprak over een inclusieve schoolcultuur in een stedelijke context: ‘Uitsluitend insluiten’. Ismail Aghzanay sprak in mei – dit keer in De Machinist in Rotterdam – over ‘het geheim van de leraar’: hoe maak je verbinding met elke leerling? FARI DA EVELI NE SABRI NA RENSKE
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=