27 2013-2018 In de aanloop naar het NIVOZ-hoogleraarschap (2016) krijgt het werk van Gert Biesta al een jaar of drie de handen op elkaar bij NIVOZ. Zijn drieslag kwalificatie-socialisatie-persoonsvorming geeft een antwoord op de ‘waartoe-vraag’ van het onderwijs en richting aan ‘het pedagogische moment’ uit Pedagogische Tact. Het begrip ‘pedagogische opdracht’ wordt daarmee geboren. Het zijn ook de jaren van een stevig NIVOZ-forum, de wetenschappelijke tak van het NIVOZ, met steeds meer kernpublicaties. Ook zijn het de jaren van de vertaling van Max van Manens boek Weten wat te doen en die van Biesta (Het prachtige risico van onderwijs) en Meirieu (De plicht om weerstand te bieden) – allebei bij René Kneybers’ uitgeverij Phronese. Het kondigt een ‘pedagogisch reveil’ aan, zoals ook buiten NIVOZ gevoeld wordt. De organisatie kent een grote dynamiek: hetkind en NIVOZ als uitgeverij van het HetKind-Jaarboek en de Magazines (1 t/m 5), een internationaal Unfolding-symposium (2017) en veel aandacht voor onze onderwijsavonden. De pedagogische stem van NIVOZ vindt weerklank en wordt ook gehoord in nieuwere initiatieven, die ons gedachtegoed vertolken en uitbreiden, met soms een groter bereik (bijvoorbeeld een uitgave als ‘Het Alternatief’). Het jaar 2018 en verder Het jaar 2018 is het officiële afscheid van Luc Stevens, gevierd met zijn liber amicorum. Hij draagt letterlijk het stokje over aan Rob Martens, die al jaren betrokken is bij en een van de vrienden is van NIVOZ. Het is ook het jaar dat NIVOZ de artikelen van het Forum en hetkind (www.hetkind.org) samenbrengt in een nieuwe
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=