NIVOZ Jaarverslag 2022

37 Met het ontwikkelen van het Programma Grootstedelijke Pedagogiek (PGP) beogen we een ontmoetings- en samenwerkingsplaats te creëren voor onderwijsopleiders, onderwijsonderzoekers en praktijkprofessionals in Rotterdam. Een programma met een sterke netwerkfunctie waar onderwijsontwikkeling, professionele ontwikkeling en onderwijsonderzoek samenkomen en elkaar versterken om zo ten goede te komen aan de kwaliteit van het onderwijs voor Rotterdamse leerlingen of, breder gesteld, voor leerlingen in een grootstedelijke context. In 2022 zijn we gestart met een eerste verkennende Leergemeenschap van opleiders, onderzoekers en praktijkprofessionals, rondom de kernvraag: Wat vraagt de grootstedelijke context van het pedagogisch handelen van de leraar? En wat betekent het antwoord op deze vraag voor de lerarenopleidingen in de stad? Deze leergemeenschap werkt met elkaar tot de zomer van 2023 aan het formuleren van concrete richtingen, om in het studiejaar 2023-2024 meerdere leerkringen te starten. Het waartoe voor deze leerkringen op de lange termijn is om helder te krijgen hoe we de pedagogische dimensie van lerarenopleidingen kunnen sterken. ? Waartoe zijn wij op Rotterdamse aard? Voor welke uitdagingen staat het onderwijs in de grootstedelijke context en welke rol kan de pedagogiek daarin hebben? Leone de Voogd doet in dit artikel een verkenning van dit vraagstuk. Wat vraagt het van leraren om in een grootstedelijke omgeving te werken en wat betekent dit voor het opleiden van leraren? Je leest theorieën en inzichten die behulpzaam kunnen zijn in gesprekken en pedaogisch handelen. Ondersteunend artikel op NIVOZ-website

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=