NIVOZ Jaarverslag 2021

8 Voo r woo rd Voor NIVOZ was 2021 een transitiejaar. Een jaar waarin we onze bestaande activiteiten, onder wisselende coronamaatregelen, zo goed mogelijk hebben verzorgd. Maar ook een jaar waarin we ons hebben voorbereid op aanvullende activiteiten en een verhuizing naar Rotterdam. NIVOZ is al vanaf haar oprichting in 2003 bezig om leraren en schoolleiders te sterken in hun pedagogisch handelen en bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Dat pedagogiek inmiddels op veel scholen en opleidingen weer onder de aandacht is gekomen, verheugt ons. Daar blijven we onder meer met onze trajecten Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap, de onderwijsavonden en platform hetkind aan bijdragen. Daarnaast zoeken wij naar mogelijkheden om theorie en praktijk – al in een vroeg stadium van het leraarschap – dichter bij elkaar te brengen. Dat heeft ertoe geleid dat NIVOZ het afgelopen jaar met partners heeft gewerkt aan twee initiatieven die gericht zijn op het opleiden van leraren. In het Whole Child Development (WCD)-programma werken we samen met scholen en lerarenopleidingen op verschillende plaatsen in Nederland. In dit programma sluiten we aan bij een internationaal initiatief voor de ontwikkeling van breed vormend onderwijs in alle lagen van het onderwijs, van basisschool tot hoger onderwijs. Met de Erasmus Universiteit Rotterdam is afgelopen jaar gewerkt om een tweejarige educatieve master op te zetten. Dat is de EMPO geworden: Educatieve Master Primair Onderwijs. De grootstedelijke pedagogiek is daarin de basis. Studenten kunnen vanaf augustus 2022 instromen om zowel de graad Master of Science als hun bevoegdheid voor het primair onderwijs te behalen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=