NIVOZ Jaarverslag 2021

64 herinneren met Suzanne (Niemeijer, docent, red.), waarin een deelnemer een ander heel erg raakte. Ik vond het zo knap hoe zij dat toen oppakte: hoe iets dat spannend werd, er mocht zijn en bespreekbaar werd gemaakt. Ik maak nu zelf ook meer ruimte voor het ongemakkelijke, het mag er zijn.’ ‘Mijn team volgt nu Pedagogische Tact en ik hoor van ze hoe fijn het is om rust te vinden, ommet oprechte aandacht samen naar onderwijs te kijken. Het team heeft zichzelf spontaan ingeschreven. Ik ben erg tegen opgelegde professionalisering, maar heb er natuurlijk wel altijd over verteld. Dat is mijn strategie: delen, inspireren, dingen in de week leggen, luisteren en aansluiten bij wat leeft.’ ‘We willen toewerken naar meer gedeeld leiderschap en “samen school maken”. Wat mij drijft is dat ik goede plekken wil creëren waar mensen tot ontwikkeling kunnen komen, waar iedereen een podium heeft om te stralen. We moeten leraren stralend houden, want zonder hen kunnen kinderen dat ook niet. Dat is nu een hell of a job. Juist hierin is het ook fijn dat er een plek is als NIVOZ, een plek waar je kunt opladen.’ ‘Ik vind het wel jammer dat het onderwijsdebat zo gepolariseerd is. Ik zocht zelf eerst ook vooral bevestiging, maar zoek nu wel bewust naar een tegengeluid ommijn eigen verhaal aan te scherpen. Bij NIVOZ word je ook zeker aangezet om na te denken, maar of je aangezet wordt om het tegengeluid te onderzoeken? Dat denk ik niet.’ ‘Ik ben niet zo van het podium, maar toen ik een echte brief kreeg van Luc Stevens of ik wilde spreken op de NIVOZ-onderwijsavond, kon ik natuurlijk geen nee zeggen. Die brief heeft drie dagen boven mijn bed gehangen. Ik dacht: als ze me vragen, heb ik kennelijk iets te vertellen.’ ◉ Nynke Verdoner is als projectleider namens de Hogeschool Leiden verbonden aan het Whole Child Development-programma, het vierjarige traject waarin NIVOZ optrekt met vier lerarenopleidingen en een aantal scholen (po en vo). Nynke opereert vanuit COIL, Centrum Onderwijs & Innovatie Leiden, dat weer onderdeel is van de faculteit Educatie. Nynke Verdoner Partner in WCD-programma ‘Ik denk dat we de vrijheid krijgen die we nodig hebben’ ‘Ik denk dat je uit een bepaald soort hout gesneden moet zijn om bij COIL te werken. Dat heeft te maken met dat we gewend zijn om continu het ongemak aan te gaan, zowel binnen onszelf als binnen de trainingen die we verzorgen. Dat levert soms spannende dingen op, maar daarvoor komen mensen ook naar ons toe. Mijn eigen carrière – als

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=