NIVOZ Jaarverslag 2021

62 Johan Vervaart, ooit begonnen als docent Engels en Duits, zit al bijna veertig jaar in het onderwijs. De helft van die tijd werkt hij op het Markland College in Oudenbosch, nu als teamleider. Hij volgt zelf het traject Pedagogisch Leiderschap en sterkt zijn team via bijeenkomsten Pedagogische tact. Johan Vervaart Partner in NIVOZ-opleidingen ‘De betekenis van pedagogiek is niet te onderschatten’ ‘Sinds 2002 werk ik op het Markland College in Oudenbosch, een brede school van BBL tot gymnasium. Mijn verbondenheid met de school is groot. Ik woon er tegenover en ik was er zelf ooit leerling. Nu werk ik er als teamleider vwo en ben daardoor verantwoordelijk voor een docententeam van 19 collega’s. Daarmee ben ik ook lid van de directie. In mijn portefeuille zit het vernieuwen van het taakbeleid, het mentoraat, het toetsbeleid, het profileren van de afdeling en het projectonderwijs.’ ‘Ik ben zelf als leerling een stapelaar geweest: ik deed mavo, havo4 en daarna atheneum. Wij hadden een docent Engels, een wat merkwaardige man. Hij goochelde met de cijfers en kon gerust een -2 geven. Zelf heb ik een keer een +17 ontvangen voor het analyseren van een Engels gedicht. Het was die docent die, toen ik naar havo5 zou overgaan, mij het vertrouwen gaf ommeteen maar naar 5 vwo te gaan en dat gebeurde ook. Die ervaring neem ik mee in mijn huidige werk.’ ‘Als teamleider wil ik van betekenis zijn in de ontwikkeling van kinderen en hen kennis, vaardigheden en persoonsontwikkeling bieden. Daarvoor is verantwoordelijkheid, vertrouwen en ruimte nodig, maar ook dus dat je elkaar ziet. Ik volg het traject Pedagogisch Leiderschap en daardoor ben ik mij meer bewust geworden van het belang van respect en oog hebben voor elkaar, zowel naar leerlingen toe als naar docenten. Dat praten mét kinderen essentieel is, om leerlingen te laten voelen dat we ze zien als volwaardige mensen.’ ‘Dat riep de vraag op wat een goede mentor is, en dat traject zijn we aan het inrichten met hulp van NIVOZ. De eerste groep heeft samengewerkt met Tjitske Bergsma en Anniek Verhagen. In deze PT-bijeenkomsten praten we over de nodige veranderingen in het pedagogische klimaat en herijken we als het ware het mentoraat. De tweede groep wordt door Anouk Liebrand en Karin van Zutphen ondersteund. In die tussentijd volg ik Pedagogisch Leiderschap.’ ‘De betekenis van pedagogiek is niet te onderschatten. Door alle nadruk op resultaten en opbrengsten in de afgelopen jaren was ik zelf die pedagogische invalshoek ook deels uit het oog verloren. Dat is voor mij de meest belangrijke eyeopener. Pedagogische Tact helpt ons om het pedagogische klimaat sterk te verbeteren en dus het juiste te doen voor de leerling.’ pa r t ne r po r t ret ten

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=