NIVOZ Jaarverslag 2021

39 die eindtoets af te schaffen? Ik snap het oprecht niet.’ ‘Ik heb veel verschillende dingen gedaan in mijn leven, maar ze hebben allemaal met leren en ontwikkelen te maken. En met jonge mensen. Kansengelijkheid is het thema dat overal doorheen loopt. Aan de rand van het onderwijs, waar het er niet altijd rechtvaardig aan toe gaat, daar bevind ik me. Op de basisschool stonden er veel rode strepen in mijn schrift. Waarommoeten we altijd door hetzelfde hoepeltje springen? Willen we zo graag naar het gemiddelde? Daar zitten grote gevolgen aan vast. Daarover wil ik mensen laten nadenken.’ ◉ In de NIVOZ-coalitie ontmoeten onderwijsprofessionals elkaar als ‘critical friends’. Janoes Vermeijden is één van hen en reflecteert graag op haar pedagogisch handelen en leiderschap. Ze leidt een vrijeschoolafdeling van een vo-school in Delft (Waldorf Grotius) en werkt ondertussen aan het oprichten van een nieuwe school. Janoes Vermeijden Deelnemer aan NIVOZ-coalitie ‘Ik ontdekte dat stilte een heel krachtig middel is’ ‘Ik heb NIVOZ ontdekt op LinkedIn en ben al snel veel artikelen gaan lezen. Het leek me heel gaaf ommee te doen aan de coalitie, omdat je dan uitzoomt op je dagelijkse werkpraktijk. Zo zie ik de rol van NIVOZ ook. Door dat uitzoomen kun je stilstaan bij wat er voorbijkomt. Dat geeft verdieping aan mijn werk en maakt dat ik geïnspireerd blijf.’ ‘Ik kan me de eerste bijeenkomst van de coalitie nog goed herinneren, bij Rikie (van Blijswijk, red.) thuis. Ik moest heel erg wennen aan het vertragen. Van nature heb ik een ander tempo, omdat ik denk dat mijn werk dat van me vraagt. Maar toen ik me er eenmaal aan over had gegeven, bracht het me een soort bezinning. We kregen in de coronatijd van Rikie ook hele mooie vragen, naar onszelf, naar ouders en naar kinderen. Waardoor ik stilstond bij de zorg voor mezelf en mijn team en wat dat de kinderen brengt.‘ Wat ik ingewikkeld vind na deze coronatijd, is de polarisatie. Doordat de wereld van school en thuis zo afgescheiden is geweest, merk ik dat er ook kreukjes zijn ontstaan in de relatie met ouders. Je ziet dat wij-zij denken ook breder in de maatschappij. Ik denk dat dit ook wel een thema is voor NIVOZ: hoe kun je alle lagen aan het woord laten? En de leerlingen. We praten zo vaak óver de leerling in plaats van mét de leerling. Terwijl leerlingen het eigenlijk zo goed weten en beter dan wij kunnen verwoorden.’ ‘Er is me van de coalitie ook een hele mooie werkvorm bijgebleven.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=