NIVOZ Jaarverslag 2021

28 Bram de Muynck is opleider en lector aan Driestar Hogeschool in Gouda en is daarnaast hoogleraar aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Daar bekleedt hij de leerstoel Christian Education. In zijn huidige werk als hoogleraar werkt hij vaak met mensen uit derdewereldlanden. Bram de Muynck maakte deel uit van de lectorenkring rondom de leerstoel van Gert Biesta. Bram de Muynck Partner in lectorenkring en WCD ‘NIVOZ heeft zich tot een forum ontwikkeld waarin de pedagogische opdracht zichtbaar is’ ‘Ik maak mij, evenals veel hoogleraren en lectoren, zorgen over het pedagogisch gehalte van het onderwijs. De relatie tussen religie en pedagogiek is er altijd geweest, maar mag de laatste tijd ook weer wat nadrukkelijker tevoorschijn komen, zo lijkt het. De bijdragen aan de lectorenkring en het Whole Child Development-programma zijn daarvan representanten.’ ‘Een van mijn promovendi uit Nepal doet onderzoek naar de christelijke inspiratie in het onderwijs. Hij ontdekte dat wij in Nederland veel kindgerichter werken en wil nu wat hij is gaan noemen ‘child friendly education’ in zijn land promoten. Ik heb hem op het spoor van Max van Manen gezet. In dit project wordt op een originele manier de relatie tussen religie en pedagogiek bevestigd.’ ‘Ik maakte vier jaar lang deel uit van de lectorenkring die was geformeerd rondom de NIVOZ-leerstoel van Gert Biesta. Dat heeft geresulteerd in het boek Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap. Over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs (2021) onder redactie van Gert en Maartje Janssens. In deze bundel verkennen we vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van concrete voorbeelden hoe pedagogische inzichten over de onderwijspraktijk dienstbaar kunnen zijn aan die praktijk. Daarbij gaat het vooral om de vraag wat vruchtbare manieren zijn om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden.’ ‘Zelf heb ik door tijdgebrek geen bijdrage geleverd, maar ik heb wel enorm genoten van een man als Gert Biesta en de wijze waarop hij op academisch niveau verwoordt wat nodig is voor die pedagogiek. Andere hoogleraren voelen herkenning en eenstemmigheid door hetgeen Biesta te berde brengt.’ ‘Ik ben nu vooral geïnteresseerd in het Whole Child Developmentprogramma en heb mij er hard voor gemaakt dat Driestar Hogeschool daaraan mee ging doen. Het programma heeft mijns inziens een goede uitstraling en een uitstekende coördinator in de persoon van Willemijn van Woerkum. Het is een prima initiatief van stichting NIVOZ om de subsidie van Porticus aan te wenden en daarmee de

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=