NIVOZ Jaarverslag 2021

25 best tot mijn recht. Ik vind de breedte in mijn vakgebied heel erg leuk. Op het ene moment ben ik het riool aan het ontstoppen, het andere bezig met de investering van miljoenen, b.v. de nieuwbouw. ‘Kerk en wereld, de vorig eigenaar, bleef na verkoop nog een tijdje; het was een vormingsinstituut. Wat dat betreft was er een link met De Baak en NIVOZ. De gedachte van De Baak was het creëren van een kennispark. Kennisintensieve dienstverleners, daar wilden we ruimte aan geven. Maar hoe geef je dat vorm, hoe richt je dat in? Dat was een beetje experimenteren. NIVOZ was een van de eerste partners aan wie we verhuurden. De inhoud – onderwijskundig en opvoedkundig – had raakvlakken met De Baak. Omdat wij ook heel actief zijn op het thema “een leven lang leren”. En daar kwam later – rond 2010 – ook nog het platform hetkind bij. Dus die inhoud sloot mooi aan.’ ‘De Baak heeft hoogkwalitatieve leerlocaties. Wat heb je te creëren om de beleving van deelnemers en partners zo optimaal mogelijk te laten zijn? Daar moet je feeling en gevoel voor hebben. Met het landgoed kregen we bovendien een landschap waar we ook ruimte hadden om grote(re) events te organiseren. We hadden elke zomer Learning Lane, het festival dat tien jaar lang een heel belangrijke functie had. Voor de naamsbekendheid, maar ook voor het maatschappelijk engagement. Het was ook iets dat bij De Baak, NIVOZ en de andere partners paste. ‘Ik was blij met NIVOZ. NIVOZ was voor mij voorbeeldig in die kennisdorp-gedachte. Het gaat dan niet alleen over het gedachtengoed dat je deelt of over de vierkante meters die gehuurd werden. Er was nog een derde reden: gebruik wat je kunt gebruiken aan faciliteiten. Dat is wat NIVOZ ook gedaan heeft. Denk aan gebruik van theater Maitland voor de onderwijsavonden, maar ook aan alle andere gebouwen. Jullie deden echt alles op en vanuit het landgoed en dat is wat je van een partner wenst.’ ‘Waar ik mooie herinneringen aan heb met NIVOZ is Luc Stevens. Luc heeft echt van meet af aan indruk op me gemaakt. Een uniek mens, met stijl, intelligent en met enorme inzet en drive. Het gevoel dat je bij zo’n mens hebt, echt geweldig. Elke keer begroetten we elkaar. Je kent elkaar, je verstaat elkaar. ‘Ik ben een perfectionist, heb een duidelijke visie op het landgoed. Elke dag loop ik hier met plezier rond, maar zie altijd dingen die ik anders of nog beter zou willen. Het onderhoud blijft een uitdaging en houdt hier nooit op. Het zal nooit af zijn, dat hoeft ook niet. Het is heerlijk om te blijven ontwikkelen. ◉