NIVOZ Jaarverslag 2021

21 Onderwijsorganisaties, opleidingen en initiatieven In Nederland werken we samen met onderwijsorganisaties (zoals besturen, samenwerkingsverbanden en individuele scholen), profielorganisaties als Verus, de Erasmus Universiteit en lerarenopleidingen (Teachers College, Spring, Hogeschool Leiden, Hogeschool van Amsterdam, Driestar Hogeschool). Er is contact met initiatieven (Operation Education, Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs, Leve het Onderwijs, Vreedzame Wijk, Janusz Korczak Stichting) waarbij onze pedagogische visie een bijdrage kan leveren. Daarnaast zijn er honderden scholen die vanuit de opleiding met NIVOZ in aanraking zijn gekomen en nog tal van individuele leraren, schoolleiders en bestuurders die aan activiteiten deelnamen. Lectoraten Rondom de NIVOZ-leerstoel Pedagogische dimensies – met Gert Biesta als bijzonder hoogleraar – was een lectorenkring opgericht. Via deze kring van lectoren werden de ontwikkelingen binnen de leerstoel in verbinding gebracht met het veld van onderwijs, opleiding en vorming. Hierbij was de aandacht vooral gericht op interactie met de opleiding en verdere professionalisering van leraren en docenten. Met de afronding van de leerstoel en de publicatie Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap is er een moment van herbezinning rond het doel en de opzet van de lectorenkring gekomen. • Hans Bakker – Christelijke Hogeschool Ede – Lectoraat Talenten en opbrengsten • Bas van den Berg – Marnix Academie – Master Leren en innoveren • Ton Bruining – KPC Groep – directeur Beroepsonderwijs • Jos Castelijns – Educatieve Federatie Interactum – Lectoraat Kantelende kennis • Monique Leijgraaf – iPabo Alkmaar – Onderzoeksgroep Diversiteit en Kritisch burgerschap • Aziza Mayo – Hogeschool Leiden – Lectoraat Waarde(n) van Vrijeschool Onderwijs • Bram de Muynck – Hogeschool Driestar – Lectoraat Christelijk leraarschap • Wouter Sanderse – Hogeschool Fontys – Lectoraat

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=