NIVOZ Jaarverslag 2020
74 onderwijspraktijk. Biesta in praktijk . Bram Eidhof, Maartje Janssens en Jelle Ris (red.). Uitgave NIVOZ. Verwacht: begin zomer 2021 Algemeen is de indruk dat de aandacht voor een bredere kijk op onderwijskwaliteit in Nederland voldoende ‘geland’ is (vaak met verwijzing naar ‘de drieslag van Biesta’ (kwalificatie, socialisatie en subjectificatie) en dat geeft iets om op voort te bouwen, zowel voor NIVOZ als voor de UvH. Biesta-filmpjes en pedagogische vragen Eind januari 2020 ging Gert Biesta voor onze camera kort in op enkele pedagogische vragen. De filmpjes werden ingezet op sociale media en in verbinding gebracht met de NIVOZ- opleidingen. De filmpjes van ongeveer twee minuten – gemaakt door Annemiek Planting – nodigen uit om verder na te denken over deze vragen, met collega-leraren, je schoolleider of met het hele schoolteam. • ‘Waar gaat het nu eigenlijk om in ons onderwijs?’ • ‘Zetten we het kind en zijn talenten of de leerstof centraal? • ‘Niet alles wat je leerling wenst, is wenselijk. Hoe laat je hem dat zien?’ • ‘Hoe kan een leraar als pedagoog zijn leerlingen laten oefenen met hun vrijheid?’ • ‘Hoe blijf je als schoolteam pedagogisch in vorm?’ • ‘Hoe houd je als schoolteam oog voor je pedagogische opdracht?’ • ‘Waarommoet een kind in het onderwijs zijn eigen ik kunnen ontmoeten?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=