NIVOZ Jaarverslag 2020

70 • Hoe richten we vanaf 1 januari 2021 de denktank in? • Welke onderzoeksvragen hebben prioriteit? • Hoe willen we die gaan beantwoorden? • Welke processen moeten we daarvoor inrichten? Resultaat van dit zelfonderzoek is onder meer de oprichting van een aantal werkgroepen met deelnemers uit de verschillende pijlers. Binnen een werkgroep wordt gewerkt aan een gezamen- lijke onderzoeksvraag. De vragen dragen bij aan de overkoe- pelende missie en visie van het NIVOZ en hebben in ieder geval betrekking op de pedagogische opdracht. Naast het reguliere Denktank-overleg zoals dat nu wordt gepland, volgen er in de loop van 2021 inhoudelijke bijeenkomsten waarin de inhoud en voortgang van de werkgroepen zal worden besproken. Er zijn nu drie werkgroepen opgericht: Grootstedelijke pedagogiek, Kunst en spel, en Pedagogisch leiderschap. De werkgroep Grootstedelijke Pedagogiek richt zich op de vraag wat er specifiek nodig is in het opleiden van studenten in een grootstedelijke context op het gebied van hun pedagogische opdracht. De werkgroep Kunst en Spel stelt zich tot doel de kennis en ervaring op het gebied van kunst en spel binnen en buiten het NIVOZ zichtbaar te maken en te legitimeren. De volgende vragen vormen daarbij het uitgangspunt: Wat is de betekenis van kunst en spel voor het onderwijs? Hoe kan kunst en spel een bijdrage leveren aan het versterken van de pedagogische opdracht en van ‘Whole Child Education’? Binnen de werkgroep Pedagogisch Leiderschap wordt in eerste instantie gewerkt aan het geven van een differentiële betekenis aan het begrip ‘pedagogisch leiderschap’. In hoeverre onder- scheidt dit begrip zich van andere vormen van leiderschap? Daartoe worden schoolleiders en andere professionals gezocht die hierin opvallen. Via diepte-interviews wordt beoogd te komen tot een grounded theory over wat kan worden verstaan onder pedagogisch leiderschap.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=