NIVOZ Jaarverslag 2020
69 Wij oriënteren ons hier in het bijzonder aan het werk van Biesta die de opvoeder werkzaam ziet in het wekken van het verlangen bij de jeugdige om ‘persoon te worden’ of ‘op volwassen manier van zijn vrijheid gebruik maken’ en overigens voor de school daarin uitdrukkelijk een opdracht ziet. Het is in deze context dat het NIVOZ schoolleiders en leraren houvast zal willen bieden en (pedagogische) urgenties voor hen hanteerbaar zal willen maken. De pedagogische opdracht wordt ‘gestut’ door verbondenheid en verantwoordelijkheid, twee existentiële kwaliteiten die condities zijn voor en tegelijk resultaten van een vruchtbaar opvoedingsproces. ‘Verbondenheid’ (connectedness) geldt niet alleen voor menselijke relaties, maar voor al het wel en niet waarneembare. Mens en wereld worden als een holon gezien. Voor de integriteit van dit geheel is de mens verantwoordelijk. Hij leert in zijn opvoeding het appèl van de ander en het andere te verstaan en daarop passend antwoord te geven”. We vinden het als NIVOZ-denktank van groot belang om de vraag naar de pedagogische opdracht gezamenlijk te blijven stellen en als uitgangspunt te nemen voor de reflectie op ons werk. Mede vanuit deze focus opende Gert Biesta het schooljaar 2020- 2021 met een Onderwijsavond met de titel: ‘De pedagogische opdracht, bestaat er een en welke dan?’ Achteraf bleek de NIVOZ-teamtweedaagse de laatste geza- menlijke fysieke ontmoeting van het kalenderjaar te zijn. Een week later brak de coronapandemie uit en ging het land in een lockdown. Vanaf dat moment waren ook onze bijeenkomsten, de vergaderingen en de onderwijsavonden online. Structuur In 2020 heeft de NIVOZ-denktank zich bezonnen op een nieuwe werkstructuur. De denktank wil zich meer dienstbaar kunnen stellen aan de verschillende pijlers binnen het NIVOZ en tegelijkertijd de inhoudelijke samenwerking tussen de pijlers versterken. Vanuit deze wens hebben we onszelf de volgende vragen gesteld:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=