NIVOZ Jaarverslag 2020

68 De NIVOZ-denktank stelt zich tot doel om bij te dragen aan de verbinding tussen handelen en denken, tussen de prak- tijk en systematische reflectie op die praktijk, op basis van relevante bronnen. De NIVOZ-denktank bestond in 2020 uit: Maartje Janssens, Renske Valk, Eveline Oostdijk, Luc Stevens en Rob Martens en Jelle Ris als stagiair. Het was een productief jaar: het onderzoek voor Porticus ging daadwerkelijk van start, er werd gewerkt aan een boek over pedagogiek als betrokken handelingswetenschap samen met de lectorenkring en aan een werkboek – bedoeld voor leraren – over het werk van Biesta. Tot slot leverde de mensen van de NIVOZ-denktank ook hun bijdrage aan de NIVOZ- onderwijsavonden, zowel in de voorbereiding en afstemming met de sprekers, alsook op de avonden zelf. Pedagogische opdracht Het jaar 2020 startte goed. In maart hadden we een tweedaagse met alle mensen van NIVOZ waarbij het denken over de peda- gogische opdracht centraal werd gezet. Luc Stevens stelde na afloop de volgende zinnen op: Over de inhoud van de pedagogische opdracht zal vanuit verschillende pedagogische tradities voortdurend discussie zijn, maar vooral toch ook overeenstemming in die zin dat men met de opvoeding van de jonge mens streeft naar een open, vrije, zorgzame, duurzame, vreedzame en rechtvaardige samenleving. In welke begrippen men dit ook wil verwoorden, het gaat omwat bedoeld wordt met civil society. nivoz

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=