NIVOZ Jaarverslag 2020

66 ‘Ik was bang voor mijn eigen gezondheid, zag er tegenop om weer les te geven’ Nico Louter Sinds november 2015 ben ik werkzaam als docent binnen de onderwijssector. Vorig schooljaar in het praktijkonder- wijs in Veghel, vanaf de zomer op een niveau 2 mbo-opleiding als docent ICT bij het Summa college in Eindhoven. Daarnaast heb ik twee dochters van acht en negen jaar. Toen het nieuws kwam dat de scholen moesten sluiten, heerste er lichte onrust op onze afdeling. Er moest onderwijs op afstand worden gegeven, maar niemand had hier ervaring mee. De ervaring die ik had opgedaan bij de vorige school kon ik gebruiken voor het maken van een online planning voor onze mentorklas. Samen met mijn duo-collega hebben wij tot de opening van de scholen – op 1 juni – ons best gedaan om de studenten online te begeleiden met Nederlands, rekenen, maatschappijleer, Engels en media- wijsheid. Ouders en studenten waren, gezien de beperkte mogelijkheden van het thuisonderwijs, erg blij met deze structuur. Ik heb positieve feedback mogen ontvangen, ook van collega’s. In de eerste lockdown heb ik samen met mijn partner ook onze dochters thuis lesgegeven. Daarnaast kregen mijn beide ouders corona. Mijn moeder heeft COPD en valt in de risicogroep. Ze was er slecht aan toe. Daarnaast werden verschillende vrienden ziek en zijn er verschillende mensen die ik ken overleden. Toen de scholen dus weer opengingen, heb ik geprobeerd dit te accepteren. Ik zag er enorm tegenop om weer op school les te geven. Ik was bang voor mijn eigen gezondheid en die van mijn gezinsleden, die een zwakke weerstand hebben. Er was voor mij nog te veel onduidelijk. Collega’s gaven aan dat het werken op 1,5 meter afstand vrijwel niet te doen is en konden of wilden er geen rekening mee houden. Uit een rond- vraag in mijn mentorklas bleek dat het overgrote deel van de studenten het ook onmogelijk achtte om op 1,5 meter afstand te blijven. Daarbij was een aantal überhaupt niet van plan zich aan de RIVM-maatregelen te houden. Dat maakte dat ik liever thuis werkte dan op school. Ik heb dit aangegeven bij mijn leidinggevende en hij adviseerde mij om hierover contact op te nemen met de directeur. Mijn verzoek werd helaas niet gehonoreerd. Volgens haar was het op dat moment veilig genoeg. Inmiddels is op mijn nieuwe werkplek gebleken dat de situatie ook voordelen oplevert. Vanwege corona mochten er niet zoveel studenten op school zijn. Tien in plaats van twintig studenten in een lokaal. Vaak loopt een docenten- team de eerste schoolmaanden, tot aan de kerst, op haar tenen om alle leerlingen te kunnen ‘zien’. In halve klassen is gebleken dat de studenten veel meer persoonlijke aandacht krijgen, dat het leerrendement (die ene

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=