NIVOZ Jaarverslag 2020

63 een paar maanden later verzorgden, hadden we gedacht dat we naar sciencefiction zaten te kijken. Met dank aan corona bereikte de digitale revo- lutie, at last, ook het onderwijs. Online en offline complimenteerden we elkaar: wat een goede online lessen, wat een leuke digitale werkvorm, zo knap al die hybride roosters… Ook ik leerde allerlei nieuwe vaardig- heden bij. Maar ik voelde me er geen betere docent door worden. Steeds vaker bekeek ik mezelf eventjes goed in het scherm van mijn online les. Was ik het echt wel, die vrouw die daar in het scherm zat te praten? En…was ik nog wel docent, zo achter dat scherm? E.T. (the Extra-Terrestial) heeft iets heel bijzonders: een gloeiende vinger. Met die vinger maakt hij contact. Ik denk dat ik in mijn dromen op zoek was naar die vinger. Een gloeiende vinger, die dwars door de schermpjes heen contact – echt contact – kon maken met de gekaderde gezichtjes op mijn scherm. En opeens mocht het weer. Leerlingen in een lokaal. Op afstand. Het coro- na-proof ingerichte lokaal voelde als een andere wereld, de mondkapjes maakten ons aliens. Geen hand, geen boks, geen schouderklop en zeker geen gloeiende vingers. Maar toch. We waren weer thuis op school . De docent en de leerling. ◆ I nge Spaander, docent Media, Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk a/ IJssel ‘De lessen waren voor het grootste deel uitleg’ Sam Toen de lockdown kwam, moesten alle scholen dicht. Iedereen moest online. In de tweede lockdown kwam er ook nog een avondklok. Het was in het begin best wel zwaar en lastig, omdat je ineens niets kan doen en je ziet niemand van je vrienden en dan er is ook nog een avondklok. Voor mij zelf was het vooral in het begin wennen, want je ziet niemand en je zit alleen in je kamer achter een laptop. Je doet verder niks. Je moet jezelf vermaken. Van de avondklok had ik niet heel veel last, want als kind doe je niet veel buiten na negen uur. De school was wel echt anders. De online lessen waren veel korter, dus onze roosters waren maximaal tot twee uur, niet heel laat dus. De lessen waren voor het grootste deel uitleg, want normaal zijn de lessen 80 minuten en nu dus 40 minuten. Je huiswerk moest je dus zelf na de lessen maken. Na een tijdje online lessen was het vakantie. Maar in die vakantie kon je niet heel veel doen, omdat alles dicht was. Ik ben met mijn moeder wel vaak wat gaan doen, maar dat was bijvoorbeeld een wandeling in het bos maken en met mijn vader deden we dat ook vaak. Ik ben ook één keer naar het strand geweest. Daar was het wel

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=