NIVOZ Jaarverslag 2020

59 wat de nieuwe beginsituatie is. Waar sta je nu? Tijd nemen voor reflectie op wat je hebt meegemaakt en wat anderen hebben meegemaakt. En van daaruit je eigen ontwikkelpad weer vorm en inhoud geven en dit ook samen met anderen te delen.’ Dezelfde strekking had het verhaal van schoolleider Karin Donkers: ‘ Wat als de scholen wel weer opengaan? ‘Rust zal ons redden. Niet het oude normaal’ en van schoolleider Jan Fasen ‘ Trap niet in de val van de inhaalstress’. Moeilijk jaar Er was natuurlijk ook aandacht voor hoe moeilijk en uitputtend dit jaar was, voor leraren en leerlingen. Pedagoog Wilma van Esch schreef over haar huilende leerling in de blog ‘Wat een klote­ situatie is het toch’ . ‘Ik snap het niet’, zegt ze schokkerig en snik- kend, ‘ik was gisteren zo blij om naar school te gaan, waarom huil ik nou?’ Tess huilt nog harder. En ik voel ineens ook hoe enorm verdrietig ik zelf ben.’ Ook lerarenopleider Monique van den Heuvel raakte een snaar toen ze inzage gaf in hoe moedeloos ze werd van de situatie: ‘De reden dat ik voor het leraarschap heb gekozen, ben ik kwijt in dit pandemisch onderwijs op afstand’ . ‘Kleine’ verhalen Het algemene, publieke debat bleef het hele kalenderjaar doorspekt met zorgen over (didactische) achterstanden. Maar de ‘kleine’ verhalen over de band die een leraar heeft met zijn (individuele) leerling – waarnaar de ‘klassieke’ slogan van onze oprichter Luc Stevens ‘zonder relatie, geen prestatie’ ook verwijst – hadden ook juist in deze tijd hun betekenis. Het blog van oud-leerkracht Nicole Wouters ‘ Na quarantaine weer (huilend) op school’ is daar exemplarisch in en bracht leerkrachten weer terug naar de kern van hun missie. Canon Het ging in 2020 op ons platform niet alleen over de coronacrisis. Net zoals in voorgaande jaren, werd ons ‘klassieke’ werk over pedagogen in de vorm van een canon, ook goed gevonden online. Met name die over Lev Vygotsky , Maria Montessori , Janusz Korczak , Rudolf Steiner en Hannah Ahrendt .

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=