NIVOZ Jaarverslag 2020

58 Dit jaar was voor iedereen uitzonderlijk, en van het onder- wijs werd helemaal een grote flexibiliteit gevraagd. De nieuwe, onzekere realiteit van een pandemie en onderwijs op afstand vroeg om houvast en inspiratie. Dat zagen we duidelijk terug in wat er werd geschreven en gelezen op ons platform, én in de mate waarin die behoefte aan uitwisse- ling er was: we hadden een enorme lezerspiek op de website in het voorjaar van soms wel 20.000 bezoekers per dag. Prioriteit is welbevinden In de onzekerheid van de eerste lockdown, was er behoefte aan bemoedigende en richtinggevende boodschappen. Ortho­ pedagoog Luc Koning schreef begin april in ‘Wat doen we als de kinderen weer naar school mogen?’ over de pedagogische prioriteiten van scholen: ‘Dat betekent dat niet de eerste zorg de kennis en vaardigheden moeten zijn, maar het welbevinden van de kinderen.’ Die focus op het welzijn past naadloos bij wat het NIVOZ wil uitdragen en vond ook grote weerklank in ons lezers- publiek: bijna 50.000 mensen lazen het artikel op de website. Het is daarmee ons best gelezen artikel van 2020. Leerachterstand Het woord ‘leerachterstand’ kwam veelvuldig voor in onze stukken, vooral om het gebruik en de mate ervan ter discussie te stellen in politiek en media. Sterke pedagogische leiders durfden zich daarover uit te spreken. ‘ Geen leerachterstand, maar een nieuwe beginsituatie’, zo schreef bestuurder Adrie Groot (door bijna 20.000 mensen gelezen). ‘Als we nu straks weer mogen beginnen, is een leerachterstand eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Veel belangrijker is om te onderzoeken, met elkaar, nivoz

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=