NIVOZ Jaarverslag 2020

voor een eindexamen waarvan geen enkele docent Nederlands een vraag kan beantwoorden zonder het antwoordmodel te raadplegen. ‘Een slim antwoord Elze, dat had ik zelf ook, maar volgens het Cito is het helaas fout.’ Ik moet uren studeren zodat ik de trucjes en examenhacks uit m’n hoofd kan leren. Want dat zal vast aantonen of ik goed ben in Nederlands. Ik moet een eindexamen maken waarvoor een 10 zo onhaalbaar is dat een 8 als top gezien wordt. Ik moet Cito-toetsen maken waarin optie A en optie B zo veel op elkaar lijken dat de gehele sectie Engels dezelfde fout maakt als ik. ‘Maar ja, zo werkt het Cito nou eenmaal.’ Ik moet na dit klotejaar, dat me door depressieve periodes en paniekaanvallen heeft gesleurd, twee maanden lang eindexamen doen. Ik maak me geen zorgen om de titel ‘coronadiploma’, ik maak me zorgen over mijn suïcidale vrienden. Heel fijn dat we een extra herkansing krijgen, hoor. Precies wat overspannen tieners nodig hebben, nog een toets. Je helpt ons niet. Nee Slob, we zullen niet rekenen op blijven zitten. Corona geeft ons geen leerachterstand. Het geeft ons een leefachterstand. We zijn niet oké, ook niet als onze cijfers dat wel zijn. Elze van Houtum, 17 jaar, Amsterdam ingezonden brief in de Volkskrant die ‘viral’ ging begin 2021 Nee, leefachterstand

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=