NIVOZ Jaarverslag 2020
44 Innovatie en onderzoek hand in hand Het WCD-programma heeft een heldere ambitie en is tegelijker- tijd in het ontwerp en uitvoering zelf ook voorwerp van onder- zoek. Je zou kunnen zeggen dat we onderzoek in de eerste plaats inzetten als ‘instrument’, dienstbaar dus aan weloverwogen ontwikkeling van de onderwijspraktijk. We bouwen aan een praktijktheorie over breed vormend onderwijs met behulp van actieonderzoek en door verschillende leergemeenschappen te vormen waarin eigen ervaringen en onderzoeksresultaten worden besproken. Door de beelden vanuit praktijk en theorie samen te brengen, proberen we een zo genuanceerd en doorwrocht mogelijk beeld te krijgen van wat we te doen hebben om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te geven. Onderwijs dat leerlingen in staat stelt zich in de volle breedte van hun menszijn te ontwikkelen. Bouwen aan een fundament voor WCD Het najaar van 2020 stond in het teken van het bouwen aan een gemeenschappelijk fundament voor Whole Child Development, aan leergemeenschappen met de projectleiders, onderzoekers en onderwijsontwikkelaars van de vier opleidingen. Daarin werken we met elkaar aan de ontwikkeling van lerarenopleidingen die studenten breed vormend opleiden, waardoor zij in staat zijn om in de dagelijkse praktijk vorm te geven aan breed vormend onderwijs, met name ook voor kinderen die opgroeien in moei- lijke omstandigheden. We kwamen tot een eerste uitwerking van inhoudelijke gedeelde uitgangspunten van Whole Child Development en onderwijsonderzoek. En dat gebeurde allemaal grotendeels online. Voor een programma waarin ‘heelheid’ een centraal thema is, was dat soms een uitdaging. Maar door ieders ambitie en intentie om samen lerend te zijn, stond dat ons niet in de weg! Acht scholen in Den Haag, Amsterdam, Zwolle en Delft gaan met ons het avontuur aan in de komende vier jaar. Deze schoolleiders delen de ambitie van onderwijs dat recht doet aan de hele mens en waarbinnen iedereen zijn of haar potentieel kan benutten. Ook zij werken in een leergemeenschap aan professionalisering gericht op het (door)ontwikkelen van breed vormend onderwijs voor alle leerlingen. Zij zijn begin 2021 gestart met het WCD leiderschapstraject en werken nauw samen met de opleidingen in zogeheten werkplaatsen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=