NIVOZ Jaarverslag 2020

43 keling, van de jongste kindertijd tot de vroege volwassenheid. Binnen het WCD-programma wordt onderwijs ontwikkeld dat kinderen helpt om de verschillende aspecten van het mens zijn te ontdekken en in zichzelf verder te ontwikkelen. Het is dus onder- wijs waarin taal, rekenen en kennis van de wereld onmisbaar zijn, maar waarin leren vanuit veel meer dimensies een plek krijgt: fysiek, sociaal, emotioneel, creatief, moreel en spiritueel. Wie ben ik? Hoe zit ik in mijn lijf? Hoe raak ik vertrouwd met mijn eigen gedachten, mijn binnenwereld, hoe spreek ik mijn creativiteit en kunstzinnigheid aan? Hoe werkt het: ik en de mensen ommij heen? Wat vraagt mijn omgeving van mij? Dit soort vragen, in combinatie met een krachtig pedagogisch klimaat, maken dat kinderen leren om vanuit de eigen, unieke mogelijkheden bij te dragen aan het welzijn van zichzelf, van de ander en de wereld. Het kind leert de eigen stem ontdekken en ontwikkelen, wie hij is, wat hij belangrijk vindt en hoe hij in de wereld staat. Kinderen die zichzelf op deze manier leren kennen en zich daarin kunnen ontwikkelen, leggen een stevige bestaans- basis voor zichzelf. Kinderen die van huis uit niet dat veelzijdige palet krijgen aange- boden, die soms niet kunnen rekenen op fysieke en mentale basisbehoeften, of zij die om allerlei andere redenen veel in te halen hebben, juist aan die kinderen biedt het WCD-programma inhoud, maar ook de stevigheid die hen uiteindelijk door de wereld zal leiden. Het realiseren van Whole Child Development raakt de persoon- lijke bestaande referentiekaders van leraren. Onderwijzen vraagt meer dan vaardigheden en kennis, het doet een appèl op de leerkracht om er als persoon te zijn – met hart, hoofd, lichaam en vanuit pedagogische tact. Whole Child Development kan in die zin niet zonder Whole Teacher Development (WTD). Het verzorgen van onderwijs dat zich richt op de brede ontwikkeling van het hele kind, vraagt om leraren die zowel als mens als in het professionele zelfverstaan breed en diep ontwikkeld zijn. Leraren die werken vanuit een pedagogische oriëntatie, waarin zij in de ontmoeting met het kind bereid zijn om open en onbevooroor- deeld te kijken en te luisteren naar wat zich aandient. Telkens weer.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=