NIVOZ Jaarverslag 2020
42 Na de zomer van 2020 is het Whole Child Development- programma van start gegaan. NIVOZ werkt hierin de komende vier jaren samen met vier lerarenopleidingen (Hogeschool van Amsterdam, Windesheim, Hogeschool Leiden en Driestar Educatief), acht scholen (po, vo) én Porticus. In 2018 schreef NIVOZ een visiestuk dat als basis diende voor het ontwerpen van het WCD-programma. Het is een bijzonder programma omdat de ontwikkeling ervan in handen is gelegd bij een coalitie van onderzoekers, opleiders, schoolleiders en leraren. Daardoor ontwikkelt onderzoek, opleiding, leiderschap en lespraktijk zich hand in hand. Het uiteindelijke doel? Breed vormend onderwijs voor alle leerlingen, met uitdrukkelijke aandacht voor leerlingen die opgroeien in moeilijke omstandigheden, binnen de grootstedelijke context. Vanuit stichting NIVOZ heeft Willemijn van Woerkum de verant- woordelijkheid voor het programma-management. Zij werkt hierin nauw samen met Aziza Mayo, onderzoeksleider van het programma vanuit Kenniscentrum Professionaliseren door onder- wijs-pedagogisch praktijkonderzoek (Hogeschool Leiden). Aziza is verantwoordelijk voor het onderzoeksprogramma, en leidt het team van programmaonderzoekers, onder wie NIVOZ-collega’s Eveline Oostdijk, Maartje Janssens, Leone de Voogd en Fabian Vlastuin. NIVOZ draagt daarnaast zorg voor het leiderschapstraject van de betrokken schoolleiders. Suzanne Niemeijer en Anniek Verhagen hebben een traject ontworpen, waarin schoolleiders werken aan een transformatieproces van zichzelf en hun team, waarmee ze een proces van schoolontwikkeling inzetten. Breed vormend onderwijs voor kinderen én leraren (in opleiding) Onderwijs dat uitgaat van Whole Child Development (WCD) erkent de waarde van alle dimensies van menselijke ontwik- Programma Whole Chi ld Development Willemijn van Woerkum
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=