NIVOZ Jaarverslag 2020

39 deze bijeenkomsten in die periode afwisselend gefaciliteerd. Ter ondersteuning is er een praktisch (online) document verschenen en beschikbaar gesteld waarin handige werkvormen, vragen en inspirerende artikelen terug te vinden waren. Het document is via sociale media verspreid en zeer gewaardeerd. Ook in de NIVOZ-opleidingen – onderling en met deelnemers – hebben we onze eigen weg moeten zoeken. We hebben voor- delen van online werken ontdekt, maar meer nog een gemis. We kregen vragen van leraren die zich afvroegen hoe ze anderen konden blijven zien en motiveren, omdat ze hun leerlingen soms uitgeblust achter het scherm terugzagen. We zagen hoe instru- menteel de gesprekken via een beeldscherm kunnen worden, hoe stil het soms werd als de vergadering of de les was afge- sloten. De impact van de situatie op ons mens-zijn, bij leerlingen, leraren en schoolleiders liet zich voelen. Het sterken van onderwijsmensen in de uitvoering van de pedagogische opdracht is urgenter dan ooit. Dat motiveerde ons om na te denken over wat er nodig is. Het resulteert in nieuw aanbod, in een ‘menukaart’ met een groot aantal keuzes. Naast Pedagogische Tact (PT) en Pedagogisch Leiderschap (PL) komt er een Opleiding tot Pedagogische Tact-begeleider. Daarnaast zijn er extra mogelijkheden gekomen voor studiedagen, coaching en workshops, deels door het toepassen van speelse en kunstzin- nige werkvormen, die tot meer contact en verbinding leiden, zelfs online! Er is een Werkplaats Pedagogische Opgave ( online), een Meerdaagse Pedagogische Verdieping e n we bouwen voort in de Coalitie voor leraren en schoolleiders. Dit alles is terug te lezen in de nieuwe brochure en op de website, waar we alle teksten aanpasten om nog dichter bij de taal van de leraar te komen. Want we hebben ook de kracht en toegankelijkheid van ‘online proeven aan NIVOZ’ en de opleidingen ontdekt. In maart 2021 namen liefst 200 mensen deel aan een kennismakingsmiddag, waarin elke NIVOZ-docent een workshop verzorgde.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=