NIVOZ Jaarverslag 2020

38 In het afgelopen kalenderjaar is Tjitske Bergsma als teamleider de NIVOZ-opleidingen komen versterken. Na haar tijd bij het Vathorst College, de vernieuwingsschool in Amersfoort die ze in 2006 vanaf de grond mede hielp opbouwen, koos ze voor een nieuw pedagogisch avontuur. Vanuit haar nieuwe rol is ze eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de NIVOZ-trajecten. Bij haar entree bezocht Tjitske de eerste maanden verschillende scholen, ontmoette ze leraren en schoolleiders en luisterde ze naar haar nieuwe collega’s. De rode draad in alle verhalen wijst naar een pedagogisch hart voor onderwijs, naar rituelen, aandacht en betrokkenheid. Door de komst van Tjitske hebben alle docenten met elkaar en als team gezocht naar nieuwe rollen en verantwoordelijkheden. Er is gesproken over de organisatie, er zijn plannen gemaakt voor de toekomst en zoals altijd is er gereflecteerd op de inhoud van trajecten. Vanzelfsprekend stond het team van de NIVOZ-opleidingen stil bij de impact van het afstandsonderwijs, zowel op het eigen werk als op de scholen. De externe druk op de dagelijkse onderwijsprak- tijk zorgde er voor dat het beroep van de leraar nog kwetsbaarder werd en het contact (met leerlingen en collega’s) soms verloren ging. We voelden in deze nieuwe werkelijkheid een appèl op pedagogische waarden en handelen die onder druk kwam te staan door de hectiek van alledag. En hoe doe je dat als je alleen online verbinding kunt maken? We hebben hieraan bijgedragen in de maand april, toen er een serie online-meetings waren om leraren te sterken bij de herstart van de scholen. Martijn Galjé, Rikie van Blijswijk, Rob van der Poel, Merlijn Wentzel en een aantal collega’s hebben

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=